Gode resultater med begynneropplæringsplan

Hilde Strøm er blant de som har jobbet med begynneropplæringen i Nærøysund. Dagen før skolestart 2023 fikk lærerne på småtrinnet ved alle skolene i Nærøysund, samt fra Leka, en oppdatering på arbeidet som gjøres.

Torsdag skal årets ferske førsteklassinger starte på skolene i Nærøysund. De blir med det fjerde kullet som bruker Nærøysund kommunes begynneropplæringsplan.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger fra både lærere og foreldre på begynneropplæringsarbeidet vårt. Det er også interesse fra skoler i andre kommuner rundt arbeidet vi holder på med, forteller Randi Karlsen og Hilde Strøm som har jobbet med begynneropplæringsplanen i Nærøysund. Førsteklassingene som startet i 2020 var det første kullet der lærerne tok i bruk begynneropplæringshåndboka.

I samarbeid med ansatte og ledere, har Karlsen og Strøm koordinert arbeidet med å utarbeide en håndbok for

Det er utviklet en egen håndbok som tar for seg begynneropplæringen ved samtlige skoler i Nærøysund.

begynneropplæringen, som tar utgangspunkt i Fagfornyelsen og Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK 20). Den følger læreplanens intensjon om å jobbe tverrfaglig.

Håndboken benyttes på alle skolene i Nærøysund og forplikter lærerne til hvordan det skal drives begynneropplæring i Nærøysund. Boken er også en metodebank hvor lærerne kan finne ideer på hvordan de skal legge opp undervisningen.

– Vi bruker stasjonsarbeid som en metode der elevene holder på med varierte aktiviteter, forteller Randi Karlsen. Blant annet jobbes det med veiledet lesing i denne sammenhengen.

– I stasjonsarbeid deler vi inn elevene i små grupper, og vi får bedre tid med den enkelte elev til å følge opp lesingen. Voksne kan følge opp enkeltelever bedre i roligere former når de øvrige elevene holder på med andre aktiviteter i andre grupper. Det gjør at en tidlig kan fange opp om elever har utfordringer med å lære å lese, forteller Hilde Strøm.

I undervisningen foregår det en stor grad av lekbasert aktivitet eller rollelek som det også kan kalles. Her jobber elevene tverrfaglig og spiller roller hentet fra dagliglivet. Det kan være aktiviteter som butikk, doktorkontor, politi, flyplass eller sirkus. Her får de bruke ferdighetene sine til blant annet å skrive på prislapper, billetter eller resepter for å styrke lese- og skriveferdighetene. Og de får regne sammen priser og lignende for å lære regning. På den måten får de øvd på grunnleggende ferdigheter i leken.

Mye av undervisningen går på lekbasert læring. Deltakerne på kurset fikk blant annet prøve seg på en oppgave som omfatter bruk av Lego ved forståelse av blant annet tall, former og oppgaveløsning.

I begynneropplæringen er det stort fokus på de grunnleggende ferdigheter som er lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Elevene får lærebøker i norsk, matematikk og engelsk.

Elevene får en god leseopplæring gjennom begynneropplæringen. Blant annet brukes bibliotekene mye.

– Bibliotekene brukes flittig. Der kan man finne bøker som er tilpasset den enkelte elevs nivå – og interesser, forteller Hilde Strøm. Stasjonsarbeidet der elevene bytter mellom ulike oppgaver gir en variert skolehverdag, og elevene setter pris på dette. Gjennom tverrfaglig opplegg får de opplæring i tema fra alle fag

Det brukes dessuten en del uteskole hvor elevene får bruke sine ferdigheter og lære nye ting utenfor klasserommene.

– Vi ser at denne måten å jobbe på gir mulighet for variert og tilpasset undervisning sier Strøm og Karlsen som følger opp hver enkelt skole og bidrar til at det holdes fokus på begynneropplæringen og at den videreutvikles der det er mulig. Arbeidsmåten bidrar til å forbedre resultatene på kartleggingsprøvene noe som også norsk skoleforskning støtter.

Onsdag 16. august var alle lærerne på småtrinnet ved skolene i Nærøysund samlet på Rørvik skole for å lære enda mer om begynneropplæringen. Blant annet fikk alle i praksis prøve seg på noen av de arbeidsstasjonene som elevene bruker for å se hvordan dette gjøres i praksis.

Nærøysund kommunes begynneropplæring viser gode resultater. Randi Karlsen (nr 3 fra høyre) har vært med på å utarbeide denne.

Håndboken i begynneropplæring kan leses her (PDF, 3 MB)