God framdrift i byggeprosjektene

Nærøysund kommune har for tiden gående tre større bygge- og anleggsprosjekt som skal ferdigstilles i løpet av det kommende året. Det er god framdrift i alle prosjektene som er satt i gang. Her får du en liten statusrapport på arbeidet.

Arbeidet med det nye park-, idretts- og skoleområdet på Kolvereid er kommet godt i gang. I forgrunnen på bildet kan man se konturene av det som skal bli park og idrettsanlegg.

Det største prosjektet Nærøysund kommune har i gang nå er tilretteleggingen av det som skal bli kombinert park, idrettsanlegg og uteområde for Kolvereid skole. Arbeidet startet i mai 2023 og med unntak av en vinterpause har hovedentreprenør Paulsen Maskin AS jobbet med å opparbeide totalt 15 mål med område siden. Målet er at hele området skal være ferdig ved utgangen av august i år. Så langt så ligger man i rute til denne fristen.

Det nye skoleområdet til Kolvereid skole har kommet langt, og målet er at dette skal kunne tas i full bruk når neste skoleår starter i august.

Området lengst vest, som er skolens uteområde skal være klar innen skolestart i midten av august, og her er allerede mye av utstyret på plass. Asfaltering skal gjennomføres i uke 28. En kan også se konturene av det som skal bli friidrettsanlegg og tursti i den østlige delen av området, samt sandvolleyballbane og utstyrsbod. Det samme gjelder hvordan terrenget blir på sørsiden.

Vi minner samtidig på at man ikke må gå i de inngjerede områdene hvor det er sådd i gress og annen vegetasjon.

Ny brannstasjon

Arbeidet med å etablere ny brannstasjon på Rørvik er kommet godt i gang. Stasjonen skal stå ferdig i oktober.

På Rørvik er byggingen av ny brannstasjon kommet godt i gang. Arbeidet her tok til i første halvdel av mars. Totalentreprenør på dette prosjektet er Birger Pedersen AS. De er godt i gang med ombyggingen av det som tidligere var hovedkontoret til Salmonor. Det gamle bygget er ferdig strippet og gjenoppbyggingen er i gang. Dette skal bli ny vognhall og lager for brannvesenet. Arbeidet med tilbygget som skal romme kontorer samt garderober med ren og skitten sone er også kommet godt i gang. Målet er at den nye brannstasjonen skal stå ferdig i løpet av oktober i år. Foreløpig ligger også dette arbeidet godt i rute etter planen

Nye rus- og psykiatriboliger

De gamle rus- og psykiatriboligene som sto på denne tomta er fjernet og plata som skal fylles med byggetrinn én begynner å komme på plass

Det tredje store prosjektet som er satt i gang er byggingen av nye rus- og psykiatriboliger på Kolvereid. Her er det TotalBygg Midt-Norge AS som er totalentreprenør. De starter arbeidet på området i starten av april. Så langt er de gamle boligene som sto på tomta fjernet og grunnarbeidet på første byggetrinn er kommet i gang.

Rus- og psykiatriboligene omfatter to byggetrinn med til sammen seks leiligheter og en hybel, samt en personalbase. Nærøysund kommune har fått statlige investeringsmidler for å dekke en tredel av kostnadene for de nye boligene.

Det har i oppstartfasen vært litt utfordringer med grunnforholdene, men målet er at prosjektet skal stå ferdig innen tidsfristene som er satt. Byggetrinn én skal etter planen stå klar i november i år, mens byggetrinn to skal være ferdig i slutten av mars 2025.