Gjenopptar arrangement på institusjonene under visse forutsetninger

Aktivitetsleder Tone Iren Nygård organiserer alle arrangement på kommunens helseinstitusjoner og omsorgsboliger. Alle frivillige som ønsker å bidra må kontakte henne.

Nærøysund kommune gjenopptar en del arrangement for beboere på helseinstitusjonene og omsorgsboliger. Det blir derimot fortsatt en del tiltak for å forhindre smittespredning.

Det er mange beboere som har savnet arrangement på institusjonene og omsorgsboligene. Fra og med nå åpner Nærøysund kommune for at aktiviteter som ikke har vært gjennomført på grunn av koronasituasjonen kan starte opp igjen.

– Vi åpner ikke for nye arrangement nå, men ønsker å få i gang de tiltakene vi har hatt tidligere og som lar seg gjennomføre under de forutsetningene vi setter, sier aktivitetsleder i Nærøysund kommune Tone Iren Nygård. Hun vil fungere som samfunnskontakt i denne sammenheng. Alle frivillige som ønsker å gjenoppta sin virksomhet på institusjonene må ha kontakt med henne for å avklare retningslinjer og hvilke tiltak som må iverksettes for å kunne opprettholde smittevernet.

Husk smittevernet

Det er blant annet viktig at en-meterregelen overholdes. Det blir også lagt opp til at når frivillige kommer utenfra så skal det være de samme som kommer på hvert besøk. Det vil heller ikke være åpent for at pårørende eller andre gjester kan være med på arrangementene.

– Mange har vært vant med å komme utenfra for å delta på arrangementene, men slik kan det dessverre ikke være nå, sier Tone Iren Nygård. Hun legger til at det vil også bli litt forskjellig opplegg på omsorgsboliger som Bjørkåstunet og Soltoppen enn på institusjonene som Nærøy bo- og behandlingssenter og Rørvik sykestue.

– Det blir litt strengere smittevern på institusjonene, sier Nygård. Det vil dessuten bli andre regler for aktører som kommer fra andre steder enn Nærøysund. De må holde to meters avstand fra andre deltakere og publikum.

Besøksverter tilrettelegger

Kommunen skal være behjelpelig med gjennomføringen for de frivillige som står for arrangementene. I tillegg til å få en gjennomgang med aktivitetslederen vil alle bli mottatt av en besøksvert når de kommer på institusjonene. Det er ansatte i kommunen som er besøksvert og de vil vise rundt og tilrettelegge for både frivillige og beboere for å sikre smittevernet.

Tone Iren Nygård har allerede vært i kontakt med mange av de frivillige lagene og organisasjonene som har hatt arrangement på institusjonene tidligere og informert dem om de nye retningslinjene.

Retningslinjene er utarbeidet i samarbeid med kommuneoverlegen.

– Kommuneoverlegen har fått mange henvendelse fra frivillige og andre som har ønsket å ha arrangement. Nå skal alle slike henvendelser gå gjennom meg, sier Tone Iren Nygård. Selv om det akkurat nå ikke åpnes for nye typer arrangement ønsker hun gjerne innspill til nye tiltak som kan gjøres på institusjonene på Rørvik og Kolvereid i framtiden.