Første bispevisitas i Nærøysund

Ordfører Amund Hellesø møtte biskop Herborg Finnset og hennes følge på Norveg på torsdag. Dette var møtet mellom kirken og kommunen i forbindelse med ukens bispevisitas.

Denne uken har biskop i Nidaros Herborg Finnset med følge vært på bispevisitas i Nærøysund. Det er den aller første bispevisitasen i Nærøysund. Torsdag var kommuneledelsen i dialog med biskopen.

Siden sist det var bispevisitas i det som nå er Nærøysund kommune har mye forandret seg ettersom det i løpet av denne tiden har vært blitt skille mellom stat og kirke. Det jobbes nå videre med framtidig organisering av Den norske kirke. I dag er kommunen blant annet ansvarlig for kirkebygg og gir bidrag til kirkelig fellesråd. Hvordan dette skal organiseres i framtiden er ikke avklart, men det var noe av det som ble diskutert da ordfører Amund Hellesø og assisterende rådmann Roy Harald Ottesen møtte biskopen og hennes følge, som både besto av prestene, ansatte og representant fra menighetsrådet lokalt, samt representanter fra bispekontoret i Trondheim. Følget har besøkt mange deler av kommunen i løpet av visitasen, og torsdag var det tid for dialog med kommuneledelsen. Dette skjedde på Norveg hvor biskopen med følge hadde lunsj med kommunens representanter før det ble gjennomført et møte om flere aktuelle tema i samarbeidet mellom kirke og kommune.

Ordføreren skal også delta på avslutningen av bispevisitasen, som er gudstjeneste i Rørvik kirke på søndag.

Representanter fra kirken og Nærøysund kommune hadde dialog om framtiden i et møte i Norveg på torsdag.