Forberedte skoleballet med kulturuke

Torsdag 23. januar var det skoleball ved Rørvik skole. Tradisjonen tro varmet ungdomsskoleelevene opp til ballet med en kulturuke. I løpet av denne uka har elevene på de ulike klassetrinnene på tvers jobbet med ulike oppgaver – både for å forberede seg til skoleballet og lære ting de ikke holder så mye med på ellers.

En del av gutta som var med i underholdningsgruppa hadde sin egen versjon av "Greased Lightning" fra Grease hvor bilen var erstattet med en ATV. Her fra øvingene dagen før forestilling.

 

 

 

Ungdomsskoleelevene på Rørvik skole har sammen med elevene på ungdomstrinnet på Austafjord skole hvert år en kulturuke i forbindelse med skoleballet. Årets skoleball ble avholdt torsdag 23. januar og mandag til torsdag denne uka er det et yrende liv på ungdomsskolen.

Elevene på pyntegruppa hadde det travelt med å få til all pynten som skulle opp til ballet.

Elevene fikk velge mellom ti ulike tema de vil jobbe med. Noen jobbet med oppgaver direkte knyttet til skoleballet. Det er blant annet pyntegruppa og underholdningsgruppa. Pyntegruppa sto for all dekorasjon på ballet. Både på vegger, bord og ellers på skolen. Underholdningsgruppa besto av både de som var på scenen og de som tok seg av det tekniske som lyd og lys samt scenearbeidere.

 

Pyntegruppa sørget for dekorasjon over hele området som ble brukt på ballet

 

I tillegg til det direkte var relatert til ballet var det mange andre aktiviteter elevene kunne velge å drive med i løpet av kulturuka. Blant annet kreativt realfag. Her fikk elevene prøve seg på ulike eksperiment og andre realfagoppgaver. Alt fra å lage elefanttannkrem og musefellebil til å dissekere fisk og hai og lage flammekastere med heksemel.

 

De som hadde valgt realfag fikk prøve seg på ulike eksperiment. Blant annet ved å implodere brusbokser.

 

De som ville utfolde seg kreativ i kunstens verden fikk god mulighet til det. Det var blant annet en popart-gruppe som lot seg inspirere av popart-malerier fra ulike kunstnere og lage sine egne malerier. De som ville male på større flater fikk være med og dekorere biblioteklokalet på småskolen med graffitikunst.

 

Gruppen som hadde valgt Popart som tema fikk inspirasjon fra ulike kunstverk før de lagde sine egne maleri.

 

Popart-gruppa produserte mange flotte maleri i løpet av uka.

 

En gruppa tok på seg å dekorere biblioteklokalet på småskolen med graffitikunst.

 

Ungdomsskoleelevene bidro ikke bare til at elevene på småskolen fikk oppgradert biblioteket sitt. Det ble også avholdt idrettsverksted i Sinkaberg arena hvor de eldre elevene aktiviserte elevene på småskolen i ballspill, turn og andre øvelser. Det var et samspill som både de små og de store synes var veldig morsomt.

Elevene som hadde valgt idrettsverksted tok på seg oppgaven med å aktivisere elevene på småskolen med ulike øvelser i Sinkaberg arena.

 

Både førsteklassingene og ungdomsskoleelevene syntes det var trivelig med samspill på idrettsverkstedet. Her ble det blant annet gjennomført ulike former for ballspill.

 

 

Også noen av skolens ansatte – blant annet rektor, inspektører, noen lærere og rengjøringspersonalet fikk litt ekstra oppmerksomhet. Det gjorde de av gruppa som hadde valgt English cooking. De hadde gjennom uka forberedt en skikkelig afternoon tea for seg selv og de inviterte gjestene. De hadde brukt oppskrift på engelsk og skrevet invitasjoner på engelsk og brukt dagene til å planlegge og smake seg fram til en god afternoon tea.

Frida Marie viser fram hilsenen til de spesielt inviterte til afternoon tea, og noe av det som ble servert.

 

På English cooking fikk elevene lage lekre retter til afternoon tea.

 

Elevene fikk utfolde seg kreativt også i de andre gruppene. Blant annet lagde de som hadde valgt programmering roboter med Bitbot/Micro:bit-teknologi. De som deltok på brettspill-gruppa fikk selv spille ulike spill i tillegg fikk de i oppgave å lage egne spill. Brettspill-gruppa forberedte også et eget spillrom som skulle være en del av skoleballet.

Julian og de andre som hadde valgt Programmering som tema hadde blant annet ballongbattle hvor målet var å sprekke hverandres ballonger med egenbygde roboter.

 

Origame var et origamispill som elevene på brettspill-gruppa utviklet i løpet av uka. De ordnet også til et spillrom til skoleballet.