Forankrer MOT-tankegangen i organisasjonen

MOT-manager Knut Arne Valø bidrar til å forplante MOT-filosofien i hele kommunesystemet. Nærøysund kommune er en av fem kommuner i MOT-programmet "Kommunen som samfunnsbygger".

Nærøysund er en av pilotkommunene i MOT-programmet «Kommunen som samfunnsbygger». Hovedtanken bak dette er at MOT-filosofien ikke bare skal være et opplegg for skoleelever, men noe som skal forplantes i hele kommunen. Nå har også ansatte innen helsevesenet fått en innføring i tankegangen til MOT.

Knut Arne Valø har gjennom 12 år jobbet med MOT, først som lærer, rektor og MOT-koordinator i gamle Vikna kommune, og nå som MOT-manager i Nærøysund kommune. I store deler av denne tiden har ungdom vært hovedmålgruppen for MOT-arbeidet. Men nå er Nærøysund en av fem pilotkommuner innen MOT-programmet «Kommunen som samfunnsbygger». Dette innebærer at MOTs verdier om blant annet inkludering, bekjempelse av utenforskap og det å stå opp for egne og andres rettigheter skal bli en del av hverdagen til alle i Nærøysund.

Nærøysund kommune ønsker å få MOT-filosofien inn på alle sine avdelinger som en følge av «Kommunen som samfunnsbygger».Ansatte innen hjemmetjenestene på Kolvereid fikk innføring i MOT-filosofien torsdag 2. juni.  Derfor har MOT-manager Knut Arne Valø tilbudt seg å komme på avdelings- og enhetsmøter i kommuneorganisasjonen for å fortelle litt om tankegangen i MOT og hva hver enkelt av oss kan gjøre for å bidra til en bedre arbeidshverdag, både for oss selv, våre kolleger og brukerne av kommunens tjenester.

Torsdag denne uken var det ansatte ved hjemmetjenesten på Kolvereid som fikk innblikk i MOT-tankegangen.

– Dette er det tredje avdelingsbesøket jeg gjør. Jeg har tidligere vært hos Barnevernet og Hjemmetjenesten på Rørvik. Jeg håper å få komme til mange flere, og i alle tjenesteområdene, forteller Knut Arne Valø. Han har brukt tiden sammen med kollegaene innen helse til å informere om de grunnleggende MOT-verdiene. Samtidig har han utfordrer deltakerne til å tenke på blant annet hva er deres egne styrker og  hvordan de selv ønsker å bli oppfattet i kollegiet.

De første rundene med MOT-opplegg i kommuneorganisasjonen har fått gode tilbakemeldinger, og målet er å få komme ut til flere deler av organisasjonen etter sommerferien.

- Jeg håper også jeg kan komme tilbake til de jeg har besøkt og jobbe videre med dem, forteller Knut Arne Valø.

Avdelingslederne innen helse og deres medarbeidere er blant de første som har fått innføring i MOT-filosofien blant arbeidstakerne i Nærøysund som ikke er tilknyttet oppvekst. Målet er at flest mulig i kommuneorganisasjonen skal få en innføring i dette for å bidra til en bedre arbeidshverdag og gjennom det bedre tjenester. Fra venstre Gjertrud Grindvik, Anne Toril Brøndbo og Ida Christine Waagø