Ett år med mye arbeid

Fagleder Rita Nordheim og de andre som jobber med flyktninger ved MAKS har faste rutiner i forkant av at flyktninger kommer til Nærøysund. Det siste året har de mottatt rundt 150 flyktninger.

Det har gått vel ett år siden krigen i Ukraina startet og i løpet av den perioden har flyktningetjenesten i Nærøysund bosatt rundt 150 personer. Så langt i år er det bosatt 23 flyktninger av de totalt 80 som kommunen har sagt ja til å motta.

– Vi har mange oppgaver i forbindelse med bosetting av hver flyktning, forteller Rita Nordheim som er fagleder for flyktningetjenesten i Nærøysund. Flyktningetjenesten er en del av MAKS – Mangfolds- og kvalifiseringssenteret i Nærøysund. Totalt er det nå rundt 30 personer ansatt ved MAKS, inkludert voksenopplæring og flyktningetjeneste. Det har vært en god økning det siste året som følge av krigen i Ukraina og mottak av flyktninger fra andre land.

Ved bosetting får flyktningene som kommer til Nærøysund en grunnpakke med utstyr. Denne inneholder mye av det de har bruk for å etablere seg i kommunen. Dette utstyret får de uansett hvilke land de har flyktet fra og om de kommer hit via mottak eller som overføringsflyktninger direkte fra flyktningleir.

– Vi ordner med bolig til alle og klargjør den for innflytning. Opplegget er likt enten de skal flytte til en kommunal bolig eller på det private markedet. forteller Nordheim.  Pakken med nødvendig inventar inkluderer:

• Hvitevarer: Kjøl-/fryseskap, komfyr, vaskemaskin og støvsuger.
  • Møbler: Sofa, sofabord, spisebord og stoler samt senger til alle i familien. For oppbevaring av klær er det enten klesskap eller kommode.
  • En pakke med renholdsutstyr.
  • En pakke med dyne, pute og sengetøy til hver av de som skal bo i boligen.
  • En pakke med kjøkkenutstyr, inkludert kasseroller og lignende, bestikk og dekketøy, nok til alle i familien.
  • Gardiner, gulvtepper, panelovner og lamper kjøpes inn etter behov.

– Det de får er nøkternt, men nok til at de klarer seg i starten. De får dessuten 6000 kroner per person til å kjøpe annet utstyr de måtte ønske seg. Dette kan dekke for eksempel TV, PC, sykkel og lignende. Hver enkelt kan prioritere hva de skal bruke pengene på, forteller Rita Nordheim. I tillegg får de kr 2500 pr person til klær/sko. Flyktningetjenesten sikrer også at boligen er rengjort før innflytting og at det er tilstrekkelig med avfallsposer, batteri i røykvarslere samt at det finnes en postkasse ved boligen.

Gjennom integreringstilskuddet dekker kommunen dessuten inntil 5000 kroner til tannbehandling for de over 18 år inntil et halvår etter at de kommer til kommunen. Det gis også tilskudd på inntil 4000 kroner for synsundersøkelse og briller i den samme perioden. De får dessuten støtte til livsopphold, husleie, strøm og internett fram til de starter på introduksjonsprogrammet. De som deltar på introduksjonsprogrammet, får en fast stønad i måneden. Flyktninger får dessuten dekt kostnader til barnehage/SFO også etter at foreldrene starter på Introprogrammet.

Når flyktningene kommer til Nærøysund gjennomgås retningslinjene for bosetting i Nærøysund. Ved hjelp av tolk får de informasjon om sine rettigheter og plikter rundt bolig og bosetting. Her får de også hjelp til flyttemelding, barnehagesøknad, oppretting av bankkonto og andre praktiske oppgaver.

Det er ingen nasjonale retningslinjer for hva man skal tilby flyktningene som kommer. Nærøysund har valgt å benytte samme ordning som Vikna kommune i sin tid vedtok.

Rita Nordheim sier at også frivillige bidrar med klær og utstyr til de som kommer som flyktninger. Mange har med seg mye klær og utstyr når de kommer. Andre trenger en del som de kan få gjennom frivillige eller de må bruke av tilskuddet de får ved bosetting og i forbindelse med introduksjonsprogrammet.