Engasjert kick-off for pleie- og omsorgsprosjekt

Det kom mange gode tilbakemeldinger, spørsmål og refleksjoner fra ansatte og frivilligheten da oppstarten av prosjektet «Dreining fra institusjon til heldøgns omsorg» ble markert med et oppstartsmøte 27. august. De kommende månedene skal det utarbeides en ny fagplan som skal stake ut veien for fremtidens pleie- og omsorgstjenester i Nærøysund.

Prosjektleder Arne Bangstad fikk med seg mange tilbakemeldinger fra de frammøtte på oppstartsmøtet for prosjektet "Dreining fra institusjon til heldøgns omsorg"

Prosjektet «Dreining fra institusjon til heldøgns omsorg» iverksettes etter at et enstemmig kommunestyre vedtok dette i sitt møte den 30. mai. Arne Bangstad er engasjert som prosjektleder og sammen med ham er det dannet en arbeidsgruppe bestående av utviklings- og kvalitetsrådgiver Øyvind Bull og enhetslederne Anita Hansen og Tove Severeide. De skal legge fram en plan for politisk behandling i månedsskiftet oktober/november. Dette blir den første helhetlige planen for pleie- og omsorgssektoren etter etableringen av Nærøysund kommune.

Den administrative arbeidsgruppa som består av Tove Severeide, Øyvind Bull, Arne Bangstad og Anita Hansen skal legge fram forslag til ny plan for pleie- og omsorg i Nærøysund for politisk behandling i månedsskiftet oktober/november.

Bakgrunnen for at dette arbeidet er kommet i gang er behovet for å få ned kostnadene innen helsesektoren samt at å rigge Nærøysund for framtiden og gi tjenester til en økende aldrende befolkning.

Nærøysund kommune har mange institusjonsplasser i sett i forhold til andre sammenlignbare kommuner. Institusjonsplasser på sykehjem er betydelig mer kostbart enn andre helsetjenester, som omsorgsboliger eller hjemmebaserte tjenester. En vridning mot heldøgns bemannet omsorg utenfor institusjon vil gi en bedre utnyttelse av de ressursene kommunen har, både økonomisk og personellmessig.

Prosjektleder Arne Bangstad

Kommunestyret er eier av prosjektet og formannskapet er styringsgruppe. Formannskapet har satt ned en egen arbeidsgruppe bestående av ordfører Amund Hellesø, Steinar Aspli og Petter Stevik. Formannskapet blir løpende involvert i prosessen på alle sine møter og skal blant annet se helheten i hvordan prosjektet påvirker kommunens øvrige tjenestetilbud. Den politiske arbeidsgruppa skal sammen med den administrative arbeidsgruppa blant annet se på hvordan andre kommuner har løst sine oppgaver innen pleie- og omsorg. Målet er å gi gode tjenester for alle innbyggere, og samtidig ta vare på de ansatte i sektoren.

Det store startskuddet for prosjektet gikk tirsdag 27. august da det ble invitert til oppstartsmøte på Sinkaberg Arena. Ledere og andre ansatte fra helsesektoren, tillitsvalgte og frivillig sektor som demensforeningen, LHL, pensjonistlag, sanitetsforening, revmatikerforeningen og Mental Helse deltok på møtet som fikk igangsatt dialogen rundt prosjektet.

Det legges opp til involvering av både ansatte og frivillig sektor i utarbeidelsen av planen.  Arbeidsgruppa vil ha innspill gjennom ulike kanaler. Ansatte bruker linja innad i kommunen for å komme med sine tilbakemeldinger til arbeidsgruppa. Frivillig sektor er blant annet representert i en referansegruppe samt at de kan komme med innspill på epost til prosjektlederen som tar med seg dette videre inn i arbeidsgruppa. Frivillig sektor kan dessuten bruke Råd for personer med nedsatt funksjonsevne og eldrerådet for å komme med innspill til arbeidet. Tillitsvalgte i kommunen vil også være en del referansegruppa. Det etableres dessuten en prosjektgruppe bestående av avdelingslederne i pleie- og omsorgssektoren i kommunen.

– Det vil ikke være mulig å gjennomføre de mange og nødvendige tiltak uten forankring, forståelse og bidrag fra ansatte, fagforeninger og frivillige organisasjoner og prosjektet vil derfor søke å involvere så bredt som mulig helt fra starten, sier prosjektleder Arne Bangstad som sammen med resten av arbeidsgruppen startet det grunnleggende prosjektarbeidet i begynnelsen av august.

På oppstartsmøtet presenterte Arne Bangstad bakgrunnen for at prosjektet er kommet i gang og veien videre. Det ble også åpnet for innspill fra de frammøtte og det var mange gode innspill som kom inn både fra ansatte og representanter fra ulike interesseforeninger.

– Det var fint at så mange deltok på møtet. Det har vært et godt engasjement og mange gode kommentarer. Med det engasjementet som har vært her i dag er jeg ikke i tvil om at prosjektet vil gi gode pleie- og omsorgstjenester i Nærøysund. Jeg gleder meg til at vi får lagt fram en endelig plan til behandling, sa ordfører Amund Hellesø i sin oppsummering i slutten av møtet. Han oppfordret til videre engasjement rundt prosessen som nå foregår, og understreket at det er innspillene som kommer inn som skal danne grunnlag for planen.

Det jobbes nå godt med prosjektet. Allerede i september skal første utkast til ny Pleie- og omsorgsplan legges fram. Etter dette blir det nye muligheter til å komme med innspill til forslaget som blir lagt fram før endelig plan legges fram til politisk behandling i månedsskiftet oktober/november.

– Vi må få tilbakemelding på det som blir lagt fram av arbeidsgruppa fra ansatte og frivilligheten. Vi må se på hvordan vi skal bruke ressursene vi har innen denne sektoren på en best mulig måte og lage en plan som kan brukes som verktøy for å løse fremtidens utfordringer innen helsetilbudet i Nærøysund, sa ordfører Amund Hellesø som er leder av styringsgruppa til de mange frammøtte på oppstartsmøtet.

Formannskapet er styringsgruppe for prosjektet. De har valgt ordfører Amund Hellesø (Ap), Petter Stevik (KrF) og Steinar Aspli til den politiske arbeidsgruppa bildemontasje