Endelig samlet under ett tak

Ordfører Amund Hellesø fikk hjelp av Wilma fra skolen på oppvekstsenteret til å klippe over snora. Wilma bidro dessuten med sang i forbindelse med åpningen av oppvekstsenteret.

Nå er all aktiviteten ved Gravvik oppvekstsenter samlet under ett tak. Barnehagen flyttet nylig inn i en nyoppusset fløy av skolebygget. Samtidig har skoledelen av bygget fått en betydelig oppgradering. Onsdag 29. mars var det tid for åpningsmarkering.

De siste månedene har det blitt en vesentlig endring på Gravvik oppvekstsenter. De ansatte i barnehagen og skolen ved oppvekstsenteret har i flere år ønsket en samlokalisering av tjenestene. I tillegg har det vært nødvendig å gjøre noe med skolen som er 60 år neste år. Barnehagen har fram til nå hatt tilhold i det som ble bygd som internat tidlig på 1960-tallet. Gammelbarnehagen var slitt og upraktisk med mange rom.

Nå har derimot de ansatte og de 16 barna som for tiden går i barnehagen fått helt nyoppussede og mer egnede lokaler. Det som fram til sist sommer var et klasserom, et lagerrom og deler av sløydsalen er i løpet av de siste månedene blitt forandret til to store rom for barnehagen. I tillegg har de fått et lite lekerom, samt nye garderober, stellerom, vaskerom og lager. Dessuten har skolen og barnehagen sambruk av skolekjøkkenet som ligger vegg i vegg med barnehagens lokaler.

I tillegg til nye lokaler for barne

Barnehagen har flyttet inn i delen til venstre på bildet. Og er med det for første gang under samme tak som resten av oppvekstsenteret.

hagen har det også blitt gjennomført en betydelig oppgradering av skoledelen av oppvekstsenteret. De to klasserommene som dagens ni elever benytter er pusset opp. Også lærernes pauserom er oppgradert, blant annet med nytt kjøkken. Fellesområdene i hovedetasjen er også renovert.

Det er Nærøysundgruppen som har stått for ombyggingen til barnehage, mens ansatte ved byggdrift i Nærøysund kommune har selv stått for oppgraderingen på skoledelen av oppvekstsenteret

Rektor Anne Lise Aunet er veldig fornøyd med resultatet og sier at det er mange fordeler med å ha alle barn og ansatte samlet under ett tak. Nå har de blant annet felles personalrom noe som gir et større kollegium. Samlingen gir også besparelser for driften av oppvekstsenteret når all virksomhet er i ett hus.

Barnehagen flyttet inn i sine nye lokaler 7. februar. Onsdag 29. mars var det klart for den store offisielle åpningen. Ordfører Amund Hellesø sto for åpningen, og fikk med seg noen av barna på skolen og barnehagen til å gjennomføre denne.

– Det betyr mye for de som bor i området og de som bruker bygget at vi satser på grendeskolen. Det gjør noe med framtidstrua i grenda at vi i kommunen tar grep og pusser opp slik vi har gjort her, sa ordføreren i sin tale.