Ellen Engen tildelt årets demenspris

Ellen Engen (i midten) fikk mandag tildelt Demensprisen for Trøndelag nord for 2020. Ordfører Amund Hellesø og leder for den lokale demensforeningen Helga Moen sto for overrekkelsen.

Kvalitetsrådgiver innen helse og velferd i Nærøysund kommune Ellen Engen er tildelt Nasjonalforeningen for folkehelsen Trøndelag region nords demenspris for 2020. Helt siden hun startet i Nærøy kommune i 1986 har hun jobbet for å få til et godt tilbud til personer med demens.

Demensprisen deles ut til enkeltpersoner, grupper eller enheter innen helsevesenet i nordlige Trøndelag som har gjort en innsats utenom det vanlige for personer med demens.

Prisvinneren for 2020 er Ellen Engen, som i dag jobber som kvalitetsrådgiver innen Helse og velferd. Hun har siden hun startet sin karriere innen helsevesenet i Nærøy kommune i 1986 vært en viktig brikke i å bygge opp et godt demenstilbud i kommunen.

Allerede i 1988 startet hun arbeidet med å lage et tilbud for de som hadde demenssykdom. Det ble gjort med å dele opp avdelingen hun ledet på den gamle sykeheimen. Den ene delen hadde da ekstra fokus på beboerne som ikke husket så godt lenger.

Ellen Engen har også vært opptatt av at ansatte innen helsesektoren skal styrke seg faglig på temaet demens, enten gjennom kurs eller hospitering andre steder. Dette har igjen vært med på å gi personer med demens bedre livskvalitet.

Takket være blant andre Ellen Engen var Nærøy kommune en foregangskommune innen demensomsorg. Da Nærøy bo- og behandlingssenter ble bygd i 2003 var det stort fokus på å få til et godt demenstilbud. Der var Engen sentral både ved etableringen og de 14 årene hun drev avdelingen som har 16 plasser for denne pasientgruppen.

Ellen Engen var dessuten svært sentral i arbeidet med å få etablert et åpent dagtilbud for hjemmeboende pasienter med demens på Kolvereid. Dette ble åpnet i 2015.

Kommunalsjef for helse og omsorg i Nærøysund kommune, Marit Pedersen, sier at hun ikke kan tenke seg en mer verdig kandidat til demensprisen. I sin nåværende stilling som kvalitetsrådgiver er Ellen Engen også opptatt av å styrke kompetansen til de ansatte innen helse og velferd, blant annet innen demensomsorgen.

I begrunnelsen pekes det dessuten på at Engen har jobbet aktivt med demensomsorg i flere tiår og har er en person som er både dedikert og har faglig høy standard.

Mandag fikk Ellen Engen tildelt prisen under et arrangement på Nærøy bo- og behandlingssenter. Ordfører Amund Hellesø sto for overrekkelsen.