Eldre skal møtes med kultur igjen

Jan Grande, Torunn Neerland, Kolbjørn Horn, Solveig L. Solvang, Brynhild L. Løeng og Kari Hestad er blant de som er godt i gang med å planlegge årets utgave av EKM. Torunn og Kari representerer styringsgruppa, mens resten sitter i ressursgruppa.

Den første uka i oktober er det igjen klart for EKM i Nærøysund. EKM står for Eldres Kultur Møtes og skal gi et bredt kulturtilbud til nærøysundere over seksti år. Planleggingen er godt i gang og det ligger an til å bli et variert og innholdsrikt program.

Årets utgave av EKM er andre gang dette samlingen av ulike kulturelle aktiviteter for de eldste innbyggerne i Nærøysund avholdes. Første gang var i fjor høst. I 2022 skal EKM i hovedsak gjennomføres i uke 40, men tyvstarter litt med markeringen av Eldres dag søndag 2. oktober som er siste dag i uke 39. Det skjer med en samling i Rørvik for eldre fra hele kommunen.

Fra og med mandag 3. oktober blir det arrangement daglig fram til og med kommende helg.

Mange brikker holder på å falle på plass for styringsgruppa og ressursgruppa som jobber med planene. Styringsgruppa består av representanter fra Nærøysund kommune samt frivilligsentralene i kommunen.  Ressursgruppa består av personer i den aldersgruppen som er målgruppen for EKM.

På programmet allerede nå står blant annet utstilling i Berggården, arrangement i Kolvereid prestegård, tur til Salsbruket, kåseri på bibliotekene på både Kolvereid og Rørvik, utstillinger på bibliotekene og det blir formiddagskaffe med sang og dans på både Coop-kafeen på Kolvereid og Utsikten kafé på Rørvik.  Det blir også en fotoutstilling. I forbindelse med denne blir det allerede i august en workshop om fotografering med Jan Grande og Åsgeir Moe. Resultater fra dette skal stilles ut. Mottoet for EKM i Nærøysund er «Opplevelser for og med eldre».

Høydepunktet og avslutningen av kulturuka blir på lørdag 8. oktober. Da inviteres det til quiz med Viggo Valle, kjent fra Påskelabyrinten på NRK. Viggo vil blant annet spørre «Kor ska’ vi reis» med utgangspunkt i lokale steder. Etter quizen blir det EKM-forestilling med underholdning fra lokale aktører i Nærøysund kulturhus.

Disse arrangementene er i hovedsak for folk over seksti år, men i løpet av EKM-uka blir det også arrangement som er for folk i alle aldre. Blant annet kommer Kveli/Rånes/Bremset med sitt nyeste show «Artighet varer lengst» til Nærøysund kulturhus mandag 3. oktober og dagen etter besøker Turnéteateret i Trøndelag samme sted med forestillingen «Idiot». Dette er en teaterforestilling med utgangspunkt i historier fra Statens Abnormskole på Røstad. Billetter til begge disse forestillingene er allerede i salg på kulturinaroy.no.

Det jobbes ennå med det endelige programmet for årets EKM og det vil presenteres i løpet av sommeren. Men allerede nå oppfordres alle i målgruppen til å sette av denne uken.