Dugnad mellom bibliotekene i Trøndelag.

Hør boka om kaptein Skrekk

Illustratør Ketil Selnes og forfatter Ole André Sivertsen står bak historien om Kaptein skrekk. Nå kan du se og høre Ole André lese fra boken på Nærøysund biblioteks facebookside og nettside.

Har du lyst til å bli med Nora og kaptein Skrekk på eventyr? I april kan du høre boka Skatten på Kokosøya lest av forfatter Ole André Sivertsen.

30 bibliotek i Trøndelag har gått sammen og kjøpt rettighetene til å dele den nyinnspilte videolydboka i hele april måned og Nærøysund bibliotek er et av dem. Høytlesinga er lagt ut på bibliotekets facebookside og på kommunenes hjemmeside. I tillegg har alle skolene i Nærøysund fått tilgang til lenken som de kan formidle til alle elevene.

Dette er ei herlig barnebok som passer ypperlig for høytlesing. Vi synes det er så flott at vi har fått forfatteren til å lese den selv for våre lånere, det gir en helt spesiell mulighet til å bli kjent med både boka og forfatteren, sier Berit Fikse ved Verdal bibliotek.

Det startet i Verdal

Den digitale trøndelagsturneen startet med et strandet skolebesøk i Verdal.

- Egentlig skulle Ole André Sivertsen besøke Ørmelen skole fredag 27. mars, men det gikk i vasken på grunn av koronasituasjonen. Det synes vi var så kjedelig for elevene på Ørmelen. Derfor sendte vi en e-post til Sivertsen og lurte på hvilke planer kaptein Skrekk hadde i koronatida, og om det var aktuelt å bli med på et langlesingsprosjekt, forteller Berit Fikse.

Skummelt for kapteinen

Forfatter Ole André Sivertsen likte ideen og snøballen begynte å rulle.

- Jeg begynte å teste litt i et provisorisk studio ute i annekset vårt i hagen. Det ble egentlig seende overraskende bra ut og jeg liker jo godt å lese høyt, så alt i alt synes jeg dette ble et veldig bra produkt til å være hjemmekontor i koronatid, sier Ole André Sivertsen.

Etter hvert fikk Sivertsen høre at det var flere bibliotek som ville ha dette.

- Det er ikke så lett å få oppmerksomhet med barnebøker, så entusiasmen dette har møtt tar jeg med meg som en skikkelig opptur. Kaptein Skrekk selv synes for øvrig at det er skummelt at så mange barn skal høre om ham, men det får han bare tåle, sier Sivertsen med et smil.

Trøndersk fortellerstemme

Trøndelag fylkesbibliotek og mange andre bibliotek i fylket ble med på laget, og i hele april kan du og dine høre og se Ole André Sivertsen lese den første boka om kaptein Skrekk - på trøndersk.
- Sivertsen er fra Åfjord i gamle Sør-Trøndelag, og er for mange et kjent ansikt fra sin periode i NRK-programmet Newton.

Da Nærøysund bibliotek fikk tilbudet om å delta på dette sa vi ja med en gang. Siden bibliotekene nå er stengt må vi bruke den digitale formidlingen som vi har tilgang til.

• Fakta

Skrevet av Ole André Sivertsen, illustrert av Ketil Selnes Utgitt i januar 2019 på Kagge forlagKaptein Skrekk - Skatten på kokosøya er første bok om sjørørverkapteinen.

• Første bok i serien «På eventyr med kaptein Skrekk»
    • Andre bok i serien heter Rabarbrias perle, utgitt i august 2019

Mer info og moro, sjekk kapteinens hjemmesider:        www.kapteinskrekk.no