Det gror godt i landbruket

12 unge bønder - både nåværende og kommende - møtte landbruksrådgiverne samt en fra byggesak i Nærøysund kommune på onsdag.

De siste par årene har det blitt flere nye unge gårdbrukere i Nærøysund. Onsdag 16. mars var de fleste av disse, samt noen som snart skal overta en gård samlet for å lære mer om hva landbruksrådgiverne i kommunen kan bidra med.

Etter to år med pandemi var det endelig mulig for landbruksrådgiverne i Nærøysund kommune å samle noen av gårdbrukerne i kommunen igjen. Denne gang var det spesielt fokus på unge og ferske gårdbrukere. I løpet av disse to årene er det kommet til åtte nye gårdbrukere under 30 år i Nærøysund. I tillegg er det noen i samme aldersgruppen som er klar til å ta over gårdsbruk i tiden framover. Alle disse var invitert til et møte med de som jobber med landbruk i Nærøysund slik at de skulle bli kjent, både med hverandre og med kommunens medarbeidere. De unge bøndene fikk blant annet lære mer om hvilke tjenester kommunen tilbyr for landbruket, samt litt om hvilke andre ordninger som finnes for landbruket.

– Vi er veldig glade for at det har kommet til mange nye gårdbrukere, og vi heier på dere, sa Torhild Libjå, som er en av rådgiverne innen landbruk i Nærøysund kommune. I tillegg til de tre som jobber med skog- og landbruk i kommunen deltok også Alexander Båfjord som jobber med byggesak i kommunen på treffet. Mange av de nye gårdbrukerne i kommunen har utbyggingsplaner og da hadde de spørsmål rundt dette også.

Egil Solstad, Anne Mette Haugan og Torhild Libjå som jobber med landbruk i Nærøysund informerte de unge gårdbrukerne om kommunens tjenester på dette området.

Torhild Libjå
Rådgiver landbruk