Blant fylkets aller beste tur- og friluftsområder

Nærøysund har noe av det aller beste som finnes av tilrettelagte friluftsområder i hele Trøndelag. Det mener rådgiver Thor Brandt i Trøndelag fylkeskommune. Denne uken har han og kolleger ved seksjon folkehelse, idrett og frivillighet vært på befaring i Nærøysund for å se på noen av turområdene som finnes i regionen.

Anne Mette Haugan og Trond Stian Jenssen fra Nærøysund kommune tok med seg delegasjonen fra Trøndelag fylkeskommune blant annet til Galtneset.

Thor Brandt trekker fram Ytre Namdal som et meget godt eksempel på en region med godt tilrettelagt friluftsliv. Han har i en årrekke vært fylkesmannens kontaktperson for kommunene og frivilligheten i Ytre Namdal når det kommer til tilrettelegging av blant annet turstier, padleløyper og dagsturhytter. Nå blir han snart pensjonist, men før han går av ville ha ta med sine kollegaer på en tur til Ytre Namdal for å vise hva man har fått til her og møte representanter fra kommuner og frivilligheten.

– Jeg ønsker å gi stafettpinnen videre og samtidig sørge for at våre folk og de som jobber med dette her ute får bli kjent med hverandre. Jeg har hatt mye glede av å samarbeide med frivilligheten og kommunene her, sier Thor Brandt, som hadde med seg seks kollegaer fra seksjon folkehelse, idrett og frivillighet på befaringen.

Nærøysund kan by på noen av landets beste padleruter. Disse fikk delegasjonen testet ut under befaringen.

Følget fra Trøndelag fylkeskommune besøkte både Nærøysund, Leka og deler av Namsos kommune på de tre dagene befaringen pågikk.

Første stopp var turstien til Galtneset ved Opløfjorden. Her deltok også representanter fra Nærøysund kommune for å se nærmere på den flotte og universelt utformede turstien som går fra Setran og ned til det gamle handelsstedet ved Galtneset. Dette er bare en av mange flotte godt tilrettelagte turløyper i kommunen. Tirsdag fikk representantene blant annet mulighet til å prøve seg på kajakkpadling. Både kommunen og fylkeskommunen har bidratt til merking og tilrettelegging av padleløyper i Nærøysund. Tidligere i år ble det etablert nye løyper rundt Ytre Vikna. Delegasjonen fra fylkeskommunen var innom både Valøya og Vågsenget hvor det er satt opp infotavler om padlerutene.

– Padlerutene som finnes her i Nærøysund er noen av de aller beste i landet, sier Thor Brandt

Det ble dessuten tid til befaring til Valøytind, Reipholmen og Nærøystein for å se på tilretteleggingene for friluftsområder der.

Følget fikk også en mulighet til å se på en del av turløypene på Leka samt i Namsos.

Turstien og friluftsområdet ved Reipholmen var blant stoppestedene for delegasjonen fra fylkeskommunen.

Thor Brandt (til høyre) går snart av med pensjon og han har i løpet av sin tid hatt tett kontakt med både frivillige og kommunene i Ytre Namdal. Frode Setran, som er en av ildsjelene som har jobbet for realisering av turstien til Galtneset takket Brandt for godt samarbeid gjennom mange år.

Totalt sju ansatte ved seksjon folkehelse, idrett og frivillighet var med på befaringen i Ytre Namdal i uke 34

Nærøysund har noen av fylkets beste turområder. Her fra Galtneset.

Trenger du tips til turer i Nærøysund? Se ut.no for gode turforslag