Bildeauksjon ga godt bidrag til parken

Godt samarbeid mellom frivilligheten, kommunen og næringslivet er viktig. Det er også bakgrunnen for auksjonen som har gitt 24 000 kroner i inntekter til parken i Rørvik. Fra venstre Knut Åge Rauø fra Rørvik Vel, Kim Arnø fra Folla Event, Ragnhild Brekk fra Nærøysund Aquaservice, Jim Bakken fra JB Service, Terje Sæternes fra Moveo, Svein Gustav Sinkaberg fra SinkabergHansen, Brit Helen Buvarp fra Heimtun barnehage og Martin Øie Lauten i Nærøysund kommune.

Seks bilder som barna i Heimtun barnehage har malt ble denne uken auksjonerte bort. Det ga til sammen 24 000 kroner til parken i Rørvik. Dermed kan barna og lokalt næringsliv bidra til utvikling av parken som Rørvik Vel har store planer for.

Barna i Heimtun Barnehage laget flere bilder av både nærområdet sitt og av sine drømmer for framtiden i forbindelse med sitt innspill om Nærøysund kommunes samfunnsplan. Bildene ble først stilt ut på biblioteket på Rørvik. Etterpå ble det bestemt at bildene skulle auksjoneres ut, og ungene ville selv at inntektene fra auksjonen skulle gå til utstyr i parken på Rørvik.

Rørvik Vel har store planer for parken og jobber med et prosjekt som totalt vil koste rundt 3,2 millioner kroner. På ett av maleriene viste barna at de ønsker seg både karusell, lekestativ og trampoliner. Alt dette kommer på plass i parken. Dermed er barna bidragsytere til parken de har ønsket seg gjennom at de malte bildene som ble solgt på auksjon.

Gode tilbakemeldinger

Auksjonen ble gjennomført denne uken og responsen fra lokalt næringsliv var god. Til sammen ble de seks bildene solgt for 24 000 kroner. Det er Nærøysund kommune som har organisert og gjennomført auksjonen på Facebook.

– Barna har vært veldig spente på om bildene skulle bli solgt. I dag jubler store og små i Heimtun barnehage etter at bildene ble solgt for 24 000 kroner. Vi er veldig glad for at kommunen har et næringsliv som ser verdien i barnas initiativ, og at barna i dag kan føle at de har gjort en jobb for å få drømmen om en lekepark realisert, sier styrer i Heimtun barnehage Brit Buvarp. Hun og resten av barnehagen retter en stor takk til de som la inn bud.

– Dere lærte barna at det nytter å vise engasjement i nærmiljøet og barna fikk erfare at samarbeid gir resultater. Sist men ikke minst, barna får kjenne på gleden og stoltheten av å gjøre en innsats til glede og nytte for mange andre, sier Buvarp.

Fornøyde kjøpere

Det var bedriftene SinkabergHansen, Moveo, Mekon, JB-systems, Nærøysund Aquaservice og Folla Event som til slutt sikret segKjøperne fikk overlevert bildene på fredag og nå skal de finne egnet plassering for dem.  maleriene. Representantene fra de fleste av disse fikk fredag morgen overlevert bildene, og alle synes dette er en fin måte å både få et bilde de kan henge på veggen og samtidig støtte en god sak.

– Det er en artig måte dette blir gjort på, samtidig som det går til et godt formål, sier Svein Gustav Sinkaberg, som er konsernsjef i SinkabergHansen. Han sikret seg et bilde bedriftens fabrikk sett fra Gluggen i Rørvik.

Brit Buvarp håper at barna kan komme på besøk til de bedriftene som har kjøpt bildene for å takke dem og se hva de gjør.

Et viktig bidrag

Knut Åge Rauø, som er leder for Rørvik Vel sier at det betyr veldig mye for arbeidet med å realisere planene at innbyggerne bidrar på denne måten, både barnehagen og de som har kjøpt bildene.

– Det betyr mye at spesielt ungene har engasjert seg og tatt tak i at det skal skje noe på hjemstedet, sier Rauø.

Samfunnsplanlegger Martin Øie Lauten i Nærøysund kommune er også veldig fornøyd med engasjementet, og legger til at denne samhandlingen mellom kommunen, næringslivet og de frivillige organisasjonene er med på skape den bolysten og blilysten som man ønsker. Det er det som er tanken bak samfunnsplansarbeidet som var hele oppstarten til at barnehagen begynte med dette arbeidet og dermed malte bildene som nå er solgt på auksjon.

Barna i Heimtun barnehage var spent på om bildene deres ble solgt i auksjonen. De ble glad da de fikk vite at de ble solgt for totalt 24 000 kroner.