Bedriftsidrettslaget vil ha folk i kanonform

Jens Reidar Husby, Veronika Michalsen, Martin Øie Lauten, Stine Barstad Holm, Ulla Haug, Eva Kristin Fuglmo Nubdal, Pia Haugan Traa, Anne Mette Haugan, Kirsti Sandnes Fjær og Tone Lise Bøe var blant de som deltok da Nærøysund kommune bedriftsidrettslag ble stiftet 24. september.

Fredag 24. september ble Nærøysund kommune bedriftsidrettslag stiftet. I tillegg til å skape aktivitet og sosial aktivitet blant kommunens egne ansatte er det et mål å få fart i bedriftsidretten i hele kommunen. Nå jobbes det med å få i gang en kanonballserie i Nærøysund.

Fredag morgen ble kommunens eget bedriftsidrettslag stiftet.

– Med et bedriftsidrettslag skal vi bidra til aktivitet og en sosial møteplass for kommunens egne ansatte. Samtidig vil vi med dette slå et slag for å få etablert et bedriftsidrettsmiljø blant alle i aktører Nærøysund, sier HR-sjef og nyvalgt leder for kommunens bedriftsidrettslag Jens Reidar Husby.

Utfordrer andre bedrifter

Nå ligger alt til rette for å få til et godt bedriftsidrettsmiljø i kommunen. De nye hallene på Kolvereid og Rørvik gir mulighet for mer aktivitet. I tillegg har Nærøysund et aktivt næringsliv med mange ansatte i målgruppen for bedriftsidrett. Målet er å skape et lavterskeltilbud hvor alle kan delta, og hvor hovedtanken er å være i fysisk aktivitet samtidig som man har sosial omgang med kolleger og andre på fritiden.

– Vi håper at flere av bedriftene i kommunen følger opp og danner egne bedriftsidrettslag, sier Stine Barstad Holm, som er fritidskoordinator i Nærøysund, og nyvalgt styremedlem i kommunens bedriftsidrettslag. Det vil også gå en oppfordring ut til de ulike avdelingene i kommunen om å stille opp på aktivitetene som kommer.

– Vi satser på å få til en stor mønstring rundt bedriftsidretten i Nærøysund, sier Barstad Holm.

Kanonball

Det første som planlegges som en del av bedriftssatsingen er en kanonballserie. Kanonball som bedriftsidrett har spredt godt rundt seg de senere årene andre steder i landet. Dette er en idrett hvor de fleste kan delta, og det ikke er nødvendig med mye forhåndstrening og erfaring. I forbindelse med oppstarten av en slik serie vil kommunen stille hallene på Kolvereid og Rørvik gratis tilgjengelig for kanonballkamper for bedriftsidrettslag i en periode framover.

Videre  kan det bli aktuelt med tilbud i andre idrettsgrener også. Det finnes allerede i dag en grendeserie i fotball hvor bedrifter deltar med lag, og det kan og bli aktuelt med for eksempel volleyballturneringer.

– Mulighetene er mange og vi håper det stiller mange lokale bedriftsidrettslag i Nærøysund, avslutter Stine Barstad Holm.