Austafjord barnehage offisielt åpnet

Ordfører Amund Hellesø fikk hjelp av barna i barnehagen til å offisielt åpne nybygget til Austafjord barnehage. Tirsdag 22. juni kunne ordfører Amund Hellesø, med god hjelp av en del av barna i Austafjord barnehage klippe snora som markerte åpningen av barnehagens nybygg.

Det var et lenge etterlengtet bygg som ble høytidelig åpnet av ordføreren som sammen med resten av formannskapet i hadde lagt siste møte før sommerferien til Austafjord. Barn og voksne tok i bruk det nye barnehagebygget i starten av mai, og har allerede begynt å bli godt kjent i sine nye lokaler.

Etterlengtet bygg

Austafjord barnehage har siden oppstarten i 1989 holdt til en gammel lærerbolig rett ved Austafjord skole. Da barnetallet økte fra 12 til 22 i 2012 ble en del av skolebygget tatt i bruk til barnehagen. Drømmen var allerede da å få et eget barnehagebygg der alle barna i barnehagen var samlet under ett tak. Dette var lenge en drøm, men i desember 2017 gikk kommunestyret i Vikna inn for å bygge ny barnehage, og to år senere bevilget kommunestyret i Nærøysund de 16 millioner kronene som var nødvendig for å få realisert barnehagebygget. Byggestart var våren 2020 og nå har 17 barn sammen med de voksne ansatte flyttet inn på 450 kvadratmeterne med barnehagelokale.

Bedre plass inne og ute

Barnehagen har tre avdelinger, og har plass til inntil 28 barn. Det er en stor forandring for både barn og ansatte fra den gamleI den nye barnehagen har barn og voksne god plass og moderne fasiliteter.  barnehagen. De ansatte har fått egen personalavdeling med garderober, pauserom og kontor. Det er et stort kjøkken/spiserom sentralt i bygget med ulike rom rundt. Blant annet leserom, hobbyrom, klatrerom og fellesrom. Det er også bygd et romslig vognbod der de yngste kan sove i vogna under tak.

Utendørs er det også god plass å boltre seg på. En god del utstyr har kommet på plass, samtidig er det god mulighet for utvidelse av uteplassen med enda flere aktiviteter.

Bygg for framtiden

Enhetsleder Elin Johansen er veldig fornøyd med det nye barnehagebygget og fortalte formannskapet om veien fram til bygget sto ferdig under åpningen den 22. juni. Den nye barnehagebygningen ligger rett over veien fra Austafjord skole. Det gir også god tilgang til naturen rundt.

Enhetsleder Elin Johansen uttrykte stor glede over nybygget under åpningen. Hun berømmet entreprenørene TotalBygg og Slitesterk AS for å være gode samarbeidspartnere og takket kommunen for at det som har vært en drøm i mange år har blitt realisert.

Barnehagen blir en viktig brikke i arbeidet med å holde Austafjord som et aktivt og levende lokalsamfunn i Nærøysund. Ordfører Amund Hellesø sa i forbindelse med åpningen at med denne, en god skole, kommende kunstgressbane og øvrig tilrettelegging er denne delen av kommunen et attraktivt tilflyttingsområde for barnefamilier.

Se video fra åpningen her: