Åpner for mottak av sensitive dokumenter på nett

Nå kan du sende sensitive dokumenter til kommunen via nettet. Med løsningen eDialog kan dokumenter med taushetsbelagt informasjon sendes kryptert. I disse koronatider så gir det gode muligheter for blant annet innsending av sosialhjelpstønad.

Sending av dokumenter via vanlig epost medfører en risiko for at uvedkommende kan hente ut informasjonen via nettet. Derfor anbefales det å bruke krypterte løsninger slik at dokumentene du sender ikke kan ende i feil hender. Nå har Nærøysund kommune tatt i bruk eDialog. Dette er en løsning som brukes i store deler av offentlig forvaltning og som gir mulighet til å sende informasjon gjennom en trygg kanal.

Fyll ut og send inn

Tjenesten eDialog kan benyttes til å sende dokumenter unntatt offentlighet. Kanalen er kryptert og avsender autentisert, og filene i forsendelsen lagres direkte i Nærøysund kommunes saks- og arkivsystem.

Du logger inn på eDialog med hjelp av ID-porten (bankID, MinID eller lignende). Der får du fram et skjema som fylles ut og du kan legge ved dokumentet du ønsker å sende. Dokumentet må være i PDF-format.  Du må også velge om du sender henvendelsen på vegne av deg selv som privatperson eller en virksomhet. Dersom dokumentet sendes i forbindelse med en sak som er opprettet så bør du skrive saksnummer i tittelfeltet. Alle obligatoriske felt er merket med *.

Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Hvis du sender med vedlegg, legges det du skriver i kommentarfeltet inn som vedlegg til forsendelsen din i sak- og arkivsystemet vårt

Dine henvendelser via eDialog vil bli besvart digitalt med kommunens meldingsformidler SvarUt, som formidler posten direkte til Altinn og din digitale postkasse (dvs Digipost eller e-Boks, hvis du har registrert en slik).

Dersom du har reservert deg fra å motta post digitalt, vil kommunen svare deg via vanlig brevpost.

Lett og raskt

I disse koronatider er det flere fordeler med å bruke eDialog. Blant annet om du skal sende søknad om sosialstønad. Så lenge rådhusene er stengt og postgangen tar lang tid så er eDialog en rask, trygg og effektiv måte å sende informasjon. eDialog kan også brukes til å sende andre dokument med sensitiv informasjon til Nærøysund kommune.

Du skal ikke bruke eDialog ved henvendelser der kommunen har elektroniske skjemaer til formålet, f.eks. søknad om barnehageplass, søknad om stilling mm. Du skal heller ikke bruke denne løsningen dersom henvendelsen gjelder enkle spørsmål eller henvendelse som ikke inneholder sensitiv informasjo, da kan du sende e-post til post@naroysund.kommune.no.

eDialog i Nærøysund kommune finner du her: