6. juni er Hva er viktig for deg?-dagen

Torsdag 6. juni er det klart for årets utgave av Hva er viktig for deg?-dagen. Ansatte innen helsesektoren i Nærøysund oppfordres til å fokus på hva er det pasientene trenger, ønsker og håper på – både denne dagen og ellers i sitt virke.

– I forkant av dagen vil vi dele ut buttons som vi håper alle helsepersonell i kommunen kan ha på seg, målet er å få helsepersonell til å ha fokus på hva som er viktig for den enkelte i møte med brukere og pårørende, sier Lena Kristoffersen Nordahl, som er ergoterapeut og en av de som jobber i hverdagsmestringsteamet i Nærøysund kommune. Hverdagsmestringsteamet koordinerer markeringen av Hva er viktig for deg?-dagen i Nærøysund, men dette er et tema som angår alle som jobber innen helsesektoren og deres brukere.

– Hva er viktig for deg handler om at det er brukerne som skal sette sine egne mål og ønsker, da blir man ofte mer motivert til å nå målene enn om vi skulle ha satt dem for dem, sier Nordahl.

Det er i år ti år siden Hva er viktig for deg?- dagen ble arrangert for første gang. Målet med denne dagen er å oppmuntre til flere gode samtaler mellom de som gir helse- og omsorgstjenester og de som mottar tjenestene.

Helsepersonell oppfordres til å stille et enkelt, men viktig spørsmål. Hva er det pasienten virkelig trenger, ønsker og håper på?  Å flytte oppmerksomheten fra «hva er i veien med deg?» til «hva er viktig for deg?» bidrar til en viktig retningsendring i helsevesenet.  Erfaring viser at aktiv deltakelse i utformingen av egne mål øker pasientens motivasjon og styrker mestringen. Helsepersonell skal lytte og forstå hva som er viktig for den enkelte pasient. Det fremmer god helse. I en travel hverdag er det situasjoner der det som virkelig betyr noe for pasienten og de pårørende ikke forstås eller snakkes om. Hva er viktig for deg?-dagen er en mulighet til å stoppe og tenke litt over hvordan  vi lytter og hva vi gjør med svarene vi får.

Noen år tidligere har Nærøysund hatt en stor markering av Hva er viktig for deg?-dagen med arrangement på institusjoner og omsorgsboliger. I år blir det i hovedsak fokus på dagen med at helseansatte får på seg en button hvor det står «Hva er viktig for deg?» og på den måten får satt i gang en samtale.

– Vi håper også at dette er noe alle i helsesektoren kan ha fokus på også utenom denne dagen. Dette er det vi i Hverdagsmestringsteamet jobber hele tiden, sier Øystein Solligård som er fysioterapeut i Hverdagsmestringsteamet.