200 barnehageansatte samlet seg

Lena Østbø og Charlotte Liabø fra Statped i Trondheim holdt kurs for Nærøysunds rådgivere innen barnehageområdet Kitt Sagmo og Helle Mørch Horseng samt nesten 200 andre barnehageansatte i Nærøysund og Leka.

Så å si alle som jobber i barnehagene i Nærøysund og Leka kommuner var samlet i Nærøysund kulturhus på tirsdag 15. august. Der fikk de lære mer om samhandling mellom spesialpedagogikk og allmenn pedagogikk i barnehagene.

Det jobbes med omstrukturering av det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagene i Nærøysund. Nå skal dette gå mer hånd i hånd med allmenn pedagogikk og spesialpedagogene skal jobbe på en ny måte opp mot barnehagene. Spesialpedagogene skal mer forebyggende enn at de kommer til barnehagene for å ta tak i utfordringer barn allerede har kommet lang i utviklingen av. Dette var hovedtema da ansatte i alle barnehagene i Ytre Namdal, samt spesialpedagoger og ansatte i familieteamet var samlet til kursdag tirsdag 15. august. Blant de nesten 200 deltakerne var alt fra helt ferske lærlinger til styrere og pedagoger i barnehagene.

Hovedinnledere på kursdagen var Charlotte Liabø og Lena Østbø fra Statped i Trondheim. De tok for seg hovedtemaet om samhandling mellom spesialpedagogikk, samt relaterte tema som lek og inkludering og språk og kommunikasjon.

I tillegg til innleggene fra de to foreleserne fikk deltakerne på kursdagen en del teoretiske og praktiske gruppeoppgaver som de skulle løse i løpet av dagen.

Samlingen markerte også en start på barnehageåret for deltakerne på kurset.

Nærmere 200 ansatte i barnehagene, samt spesialpedagoger og familieteamet startet barnehageåret med faglig påfyll på tirsdag 15. august.