170 nye ordførerkjeder på en uke

Ordfører Amund Hellesø fikk seg et nytt ordførerkjede av kunstner DJ Kjuke. Ordførerkjedet har ikke like strenge regler for bruk som det ordinære kjedet som ordføreren har. Dessuten er det mer fargerikt.

I løpet av forrige uke ble det laget 170 nye ordførerkjeder på Rørvik skole. Til og med Amund Hellesø fikk seg et helt nytt ordførerkjede – slik at det ekte kjedet kan få hvile litt.

Som et ledd i arbeidet med den kulturelle skolesekken hadde Rørvik skole besøk av performancekunstner Silje Eugenie Strande Øktner – også kjent som DJ Kjuke. I løpet av noen hektiske dager hadde hun flere workshoper for elevene på mellomtrinnet på skolen. Målet med workshopen var at alle skulle lage seg sitt ordførerkjede.

DJ Kjuke ga elevene i oppgave å ta utgangspunkt det de forbinder med Nærøysund da de skulle forme sitt ordførerkjede. Det ble stor variasjon i motivene. Mange hadde tatt for seg selve Nærøysundet med brua, men det var også båter, fisker, sjøaper, blomster og regnbuer på elevenes kommunevåpen. Øktner er fra Sør-Odal og sitte selv i kommunestyret i hjemkommunen. De senere årene har hun bidratt til at mange skolebarn har fått lage sitt eget ordførerkjede og samtidig få lære litt om hva kjedene symboliserer.

Onsdag tok ordfører Amund Hellesø turen til skolen. Han hadde på seg det ekte ordførerkjedet i kommunen og fortalte litt om symbolene på dette. Både på selve kommunevåpenet og på lenken rundt.

Ordfører Amund fortalte elevene at det er spesielle regler for når og hvordan ordførerkjedet kan brukes. Men med seg hjem fra møtet med DJ Kjuke og elevene på Rørvik skole fikk ordføreren et ekstra ordførerkjede designet og laget av DJ Kjuke.

– Det kan du ha på deg når du vil, sa kunstneren som blant annet hadde fått med seg bryggerekken ved Norveg, fisker, en båt og pizza fra Milano på kjedet etter tips fra elevene.

Se flere av ordførerkjedene som ble laget i bildekavalkaden under: