To nye smittetilfeller, men situasjonen er oversiktlig

Nærøysund kommune har tirsdag 23. mars fått melding om to nye positive smittetilfeller av korona. Dette er nærkontakter av tidligere smittede, og begge sitter i karantene. Kommunen har nå god oversikt over smitteutbruddet.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

– Det var som vi meldte i går forventet at noen av nærkontaktene til de som har fått påvist smitte også skulle få positiv koronatest. I dag fikk vi beskjed om at to av dem er smittet, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel. Begge de som nå har fått påvist smitte har sittet i karantene siden helgen og smittesporingsteamet i Nærøysund har god oversikt over deres nærkontakter. Alle disse er satt i karantene og er testet.

Totalt er det gjennomført 520 koronatester i Nærøysund siden sist torsdag.

– Vi har nå stor tro på at vi har tatt brodden av utbruddet og vi har god kontroll, sier ordfører Amund Hellesø. Alle sju som har fått påvist smitte den siste uken har bidratt til god smittesporing. Dette har gitt god og rask oversikt over situasjonen og hindret omfattende smittespredning.

Nærøysund opprettholder de fleste tiltakene som ble innført i helgen. Det vil derimot bli åpnet for noe mer ordinær drift ved legekontoret på Kolvereid. På legekontoret på Rørvik fortsettes det med digital konsultasjon, samt øyeblikkelig hjelp også de kommende dagene.