Nærmer seg slutten på massevaksinering

Status for koronavaksinering i Nærøysund kommune er at 89,6 prosent av alle over 18 år har fått minst en dose vaksine. 59,1 prosent har fått begge sine vaksinedoser. I løpet av de kommende to ukene vil Nærøysund få rundt 2400 vaksinedoser og har dermed nesten nok doser til å avslutte vaksinasjonen av voksne.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Totalt er det satt 11 315 vaksinedoser i Nærøysund. 6840 av disse er førstedoser, mens 4475 er andredoser. I tillegg til disse har rundt 100 personer fra nabokommunene fått dose én av vaksinen i Nærøysund.

Også i inneværende og kommende uke vil det bli gjennomført mange vaksinasjoner i Nærøysund. Nå i uke 33 får kommunen rundt 500 vaksinedoser. Alle fra produsenten BioNTech Pfizer. Også neste uke er det ventet omtrent like mange BioNTech Pfizer-vaksiner. Samtidig er det meldt at det kommer 1400 doser med vaksinen fra Moderna. Med det nærmer det seg at Nærøysund blir ferdig med vaksinering av de voksne innbyggerne.

Ettersom det kommer mange vaksinedoser fra Moderna må en del innstille seg på å få en annen vaksine som dose to.

–  Å blande disse to mRNA vaksiner er ingen ulempe siden de er nokså like, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Alle som fikk sin første dose i uke 28 og 29 kan regne med å bli kalt inn til dose to senest i uke 34, i tillegg gjelder dette en stor del av de som fikk sin 1. dose i uke 30.

– Vi sender nå ut sms med time som må bekreftes som ved første dose. Dette fordi det har vært en del problemer med sms som ikke har kommet frem, sier Moshövel.

Ettersom det er veldig raskt fremgang i vaksineringen er det spesielt viktig at etternølere eller personer som har utsatt sin vaksine flere ganger melder seg til koronatelefonen i Nærøysund snarest dersom de ønsker å ta koronavaksinen.

Nummeret til koronatelefonen er 480 23 143, den er åpen i legekontorenes åpningstider.

Antall dose 1 satt over sommeren:

Uke 27 (08.07.) 288 doser

Uke 28  (15.07.) 335 doser