Mer ansvar til smittede og nærkontakter

Det er i løpet av helgen blitt påvist flere tilfeller av koronasmitte i Nærøysund. Det gjør det utfordrende for kommunens smittesporere å kontakte alle smittede og nærkontakter like raskt og hyppig som tidligere. Det er derfor viktig at smittede og deres nærkontakter i stor grad selv setter seg inn i gjeldende regler rundt testing, isolasjon og karantene.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Det er avdekket ulike klynger med koronasmitte i Nærøysund den siste tiden. Det har i løpet av helgen og mandag kommet melding om flere positive hurtigtester. Dette medfører ekstra press på kommunes smittesporingsteam.

Dette betyr at det i enda større grad enn tidligere blir et egenansvar for de som får påvist smitte og deres nærkontakter om å holde seg oppdatert på gjeldende regler. Spesielt er det viktig å holde seg oppdatert på regler rundt isolasjon og karantene, samt om gjeldende testregime for husstandsmedlemmer og andre nærkontakter av smittede.

Helsenorge.no finner du en god oversikt over hva du skal gjøre dersom du får påvist koronasmitte eller er husstandsmedlem eller annen nærkontakt av en smittet. Det er også informasjon hos FHI og Regjeringen.