Ett år med vaksinering

Vaksineteamet klar til dyst før årets første vaksinedag i Nærøysund. I løpet av dagen var det antatt at mer enn 700 vaksinedoser skulle settes.

6. januar er det ett år siden første vaksinedose ble satt i Nærøysund. På ettårsdagen foregikk vaksineringen for fullt på vaksinesenteret på Kolvereid. Fra og med denne datoen i år er all koronavaksinering i Nærøysund samlet på ett sted.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

6. januar 2021 fikk de 35 første sykehjemsbeboerne i Nærøysund første vaksinedose. Siden den gang er over 18 000 vaksinedoser satt i Nærøysund. Over 7700 nærøysundere har fått minst en vaksinedose, mens mer enn 3000 har fått sin tredje dose.

Fra og med 6. januar 2022 endres ordningen med vaksinering i Nærøysund. Dette medfører i hovedsak at all vaksinering nå samles på ett sted. Det er på Nærøysund kulturhus på Kolvereid. Hovedårsaken til dette er at det er mer effektivt med én vaksinestasjon. Dette gjelder i stor grad bruk av helsepersonell til vaksinering. Det går utover andre oppgaver når helsepersonell må stille på vaksinering. Heldigvis har Nærøysund kommune fått god hjelp av pensjonerte sykepleiere og andre med kompetanse som til daglig ikke jobber i helsevesenet. Det hjelper også godt på. Kulturhuset på Kolvereid er dessuten det best egnede lokalet til å motta store mengder folk som vil vaksinere seg samtidig som god avstand skal holdes mellom de som kommer.Store mengder utstyr sto klart til bruk på årets første vaksinedag i Nærøysund.

Store mengder med folk var det da det var klart for årets første vaksinedag. I tillegg til at det var en del som hadde fått innkalling var det også åpnet for dropp-inn-vaksinering på torsdag. Alle over 45 år, samt ansatte innen skole, barnehage og helse som har fått andre dose for minst 20 uker siden hadde mulighet til å komme innom for en oppfriskningsdose. Mange benyttet seg av denne muligheten. Det er åpent for dropp-inn for denne gruppen og andre som nå kan få tredje vaksinedose også kommende torsdag. Neste uke er det ventet 121 nye glass med vaksine – noe som tilsvarer over 800 vaksinedoser. Det blir dermed god mulighet for dropp-inn også neste uke, og uka etter er det ventet enda flere vaksinedoser til Nærøysund. Alle som har fått andre dose av vaksinen for minst 20 uker siden kan få oppfriskningsdose i tiden framover. Det betyr i praksis at de som fikk andre dose før 26. august kan få tredje dose fra og med 13. januar.

Vaksinestasjonen har åpent hver torsdag fra 11.00 til 18.30. Kontakt koronatelefonen om du har spørsmål.

Mange møtte opp for å få vaksine på torsdag, både de som hadde fått innkalling og andre. Det er mulighet for dropp-inn-vaksinering de kommende torsdagene mellom 11.00 og 18.30 for alle som har fått andre dose for minst 20 uker siden. Det er også mulig for de som ikke har fått første eller andre dose å komme for å vaksine.