Bli bedre kjent med Sunday

På MAKS (Mangfolds- og kvalifiseringssenteret) jobber vi målrettet med å bistå mennesker med å komme seg i jobb eller en videre utdanning. Vi har også over flere år hatt gode resultater, siden vi ble Nærøysund kommune har vår måloppnåelse variert mellom 59% og 72% (landsgjennomsnittet ligger på ca 50%). Dette er det antallet som går ut i jobb eller utdanning umiddelbart etter avsluttet introduksjonsprogram. Vi har bosatt flyktninger i kommunen siden 2010 og mange av disse har fått seg jobb, tatt fagbrev, fullført universitetsutdannelse, kjøpt seg hus og er godt integrert i lokalsamfunnet. Vi ønsker i tiden framover å presentere noen av disse menneskene og vil vise til det gode samarbeidet vi har med deltakerne selv, lokalt næringsliv og Ytre Namdal videregående skole. Uten dette samarbeidet hadde vi aldri lykkes med de gode resultatene.

Denne gangen ønsker vi å presentere Nyajock («Sunday») Steven Both som er elev på YNVS – helse og oppvekstfag

Nyajock Stephen Both, 23 år,

i dagligtale bruker jeg navnet “Sunday”

Gift med Kang.

Bor på Rørvik.

Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?

Jeg kommer fra Sør-Sudan. I 2013 flyktet jeg og familien min fra Sør-Sudan til Etiopia på grunn at det var krig i Sør-Sudan. Jeg har hatt mye ansvar for å hjelpe til hjemme med husarbeid og barnepass, men jeg har gått grunnskole.  Jeg kom alene til Norge. Når jeg ble ungdom ville faren min at jeg skulle gifte meg, med det var ikke det jeg ville. Jeg ønsket å studere og jeg ville velge selv hvem jeg skulle gifte meg med, så jeg fikk hjelp til å flykte og kom så til Norge i 2021.

Hvordan vil du beskrive den første tiden i Norge?

Jeg kom med fly til Rørvik og der ble jeg møtt av ansatte i flyktningtjenesten. Alt var nytt for meg! Språket, kulturen, været, det var veldig kaldt, maten og husene. Det er veldig forskjellig fra mitt land og det var mye å lære. Først så trodde jeg at jeg skulle jobbe for en familie når jeg kom til Norge. Så når jeg fikk en egen leilighet som jeg skulle leie, med møblene jeg trengte fikk jeg litt sjokk. Jeg trodde jeg drømte. Selv om jeg ikke kunne språket når jeg kom så følte jeg meg trygg. De jeg møtte i flyktningtjenesten var hyggelige med meg. De forklarte meg mange ting som var viktig for meg å vite og jeg kunne spørre når det var noe jeg lurte på. I starten var det litt vanskelig for meg å spørre og jeg var veldig redd for å gjøre noe feil, men nå har jeg lært at det er viktig og jeg lærer mye når jeg spør. Jeg har en veileder som jeg stoler på og som jeg kan snakke med i flyktningtjenesten. Det har vært viktig for meg og til stor hjelp. Jeg savner jo familien og vennene i hjemlandet mitt og i perioder er det ting som blir vanskelig å da er det godt å vite at jeg har noen å dele det med.

Fortell litt om utdanningsprogrammet. Hvilke oppgaver har du, hvordan er dagen din, hvordan trives du?

I august 2021 startet jeg på voksenopplæring for å lære meg norsk. I tillegg måtte jeg ta grunnskole fordi jeg ikke hadde med meg papirer på grunnskole fra hjemlandet mitt. Jeg gikk i modul 1,2,3 og 4 og tok eksamen juni 2023. I august 2023 startet jeg på videregående, helsefag. Jeg trives veldig godt. Jeg føler meg inkludert i klassen av mine medelever og av lærerne. Vi lærer mye teori i tillegg til at vi får være i praksis gjennom skolen. Der få vi innsyn i arbeidsoppgaver for helsefagarbeidere og jeg trives veldig godt. Jeg har blitt kjent med så mange nye mennesker, både unge og gamle. De har alle vist meg så mye kjærlighet og de lærer meg mye om den norske kulturen.

Hva er framtidsplanene dine?

Jeg ønsker å bli helsefagarbeider, bli kjent med flere mennesker, få nye venner og førerkort. Jeg er på vei til å nå målene mine og jeg skal fortsette å jobbe hardt for å nå dem.

Ytre Namdal videregående skole

Anita Sørhaug, lærer

Sunday er elev ved Ytre Namdal videregående skole. Der er hun på vg1 helse- og oppvekstfag.

Sunday er en blid, positiv og arbeidsom elev. Hun jobber og står på for å nå sitt mål om å jobbe innen helsevesenet i framtiden. Etter vg1 er planen hennes å gå videre på vg2 helsefagarbeider. Eleven følger læreplanen slik de andre elevene gjør.

Sunday går i en klasse med både voksne og ungdom, men hun har tilpasset seg klassemiljøet veldig godt. Hun liker å jobbe sammen med de andre elevene, hun er lærevillig og hun lærer også bort til de andre.

Det er selvfølgelig utfordringer med språk en gang iblant, men Sunday er flink til å spørre og finne ut av ting.

Hun har også lært oss andre om sitt land og sin kultur og det er spennende for oss andre. Vi har hatt en flott dag der vi hadde mat fra ulike land og Sunday var en god bidragsyter der.

Sunday kommer fra en kultur der det ikke er vanlig at barn og eldre er i institusjoner som sykehjem og barnehager, men hun synes allikevel arbeid med eldre på sykehjem er givende og fint arbeid. Det føles så godt når de eldre er takknemlig for det arbeidet en gjør, sier hun.

Sunday er en dame som nok vil nå sine mål inn i fremtiden og få seg en jobb etter endt utdanning.