Barnehagens satsningsområde
Språk
Barnehagen jobber bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen jobber med å anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
Barnehagen jobber med
- anerkjenne og respondere på barnas ulike verbale og non-verbale uttrykk og støtte deres språkutvikling
- stimulere barns verbale og non-verbale kommunikasjon og legge til rette for at alle barn involveres i samspill og i samtaler
- sørge for at alle barn får varierte og positive erfaringer med å bruke språk som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser
- være bevisst på sine roller som språklige forbilder og være lydhøre i kommunikasjon med alle barn
- følge med på barnas kommunikasjon og språk og fange opp og støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive, eller som har sen språkutvikling
- bidra til at språklig mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen, støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og samtidig aktivt fremme og utvikle barnas norsk-/samiskspråklige kompetanse.
Lek
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen jobber med å gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
Barnehagen jobber med
- organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek
- bidra til at barna får felles erfaringer som grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer
- fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og erfare glede i lek
- observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser
- veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre
- være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek
- ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle kommer inn i leken.
Omsorg
Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Barnehagen skal gi barna mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.
Barnehagen jobber med
- ivareta barnas behov for fysisk omsorg, inkludert behov for ro og hvile
- legge til rette for at barna kan knytte seg til personalet og til hverandre
- sørge for at alle barn opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen
- møte alle barn med åpenhet, varme og interesse og vise omsorg for hvert enkelt barn
- være lydhør for barnas uttrykk og imøtekomme deres behov for omsorg med sensitivitet
- bidra til at barna kan utvikle tillit til seg selv og andre.
Læring
I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen jobber med å introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.
Barnehagen jobber med
- sørge for et inkluderende fellesskap og legge til rette for at barn kan bidra i egen og andres læring
- legge til rette for helhetlige læringsprosesser som fremmer barnas trivsel og allsidige utvikling
- være oppmerksomme på barnas interesser og engasjement og legge til rette for læring i ulike situasjoner og aktiviteter
- støtte og berike barnas initiativ, undring, nysgjerrighet, kreativitet, læringslyst og tiltro til egne evner
- utvide barnas erfaringer og sørge for progresjon og utvikling i barnehagens innhold
- støtte barnas refleksjoner rundt situasjoner, temaer og fenomener og skape forståelse og mening sammen med dem
- sørge for at alle barn kan få rike og varierte opplevelser og erfaringer, utfordringer og mestringsopplevelser.
Praktisk info om Værum barnehage
Vi bruker appen "Min barnehage" fra Visma til beskjeder, meldinger, bilder fra barnehagehverdagen med mer, så last ned Visma-appen. Du som forelder/ foresatt kan også kommunisere med barnehagen via appen.
https://www.visma.no/barnehagesystem/min-barnehage/
Barnehagen er åpen fra 07.30-16.30 hver dag. Barnehagen har mulighet til utvidet åpningstid om familien har behov for det.
Vi har fire uker sommerstengt, fortrinnsvis i juli måned.
Julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagen kl 12.00.
07.30-09.00 - Frilek
09.00–09.30 Frokost
09.30–09.45 Felles samling
09.45–13.00 Planlagt aktivitet, tema, klubber og utetid
10.00–12.00 Legging/ hvile
13.00 Lunsj
13.30 Frilek inne/ute
14.30 Frukt
16.30 Barnehagen stenger
Tilvenning:
For nye barn som begynner i vår barnehage tilbyr vi en oppstartsamtale med foresatte. Dette for å gjøre oss kjent med barnet og familien, barnets behov og rytme, samtidig som vi presenterer vårt daglige virke i barnehagen. Vi synes det er viktig at barna får en god start og blir godt kjent med folk og rom før foresatte låner dem til oss. Tilvenning kan være individuelt, noen kan slippe foreldrene fort, for andre kan det ta litt lengre tid. Noen kan få litt tilbakefall etter en stund, når de oppfatter situasjonen. Vi informerer og gir tilbakemeldinger så dere skal føle dere trygge.
Overganger:
Overgangen til skolen forberedes gjennom et helt år på skoleklubb for femåringene. Vi øver oss på normer og regler som gjelder i skolen, samtidig som vi har ei arbeidsbok som er tilrettelagt for aktiviteter barna kan trene på. Vi vil besøke skolen med jevne mellomrom og til våren blir det førskoledager med førsteklasselærer. Vi vil evaluere vårt opplegg med lærerne og tilpasse oss tilnærmingen/overgangen så den blir best mulig for barna.
Dere foreldre har et eget foreldreutvalg for barnehagen FAU. Det velges en representant og en vara annen hvert år. Vara pleier å rykke opp andre året, og vi holder valg ved foreldremøte hver vår. Alle foreldrene kan bruke disse om de har noe på hjertet som dere ikke vil ta opp direkte med oss ansatte. Utenom råd og utvalg ønsker vi også at det skal være en gjensidig god tone mellom alle parter. Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger i hverdagen om det er noe dere lurer på. Vi jobber med en intensjon om at deres barn skal ha det best mulig, og at dere skal lite på oss når dere overlater deres mest dyrebare skatt hver dag. Vi gjennomfører to foreldresamtaler årlig, høst og vår, samt to foreldremøter.
Vi gjennomfører årlig en foreldreundersøkelse fra utdanningsdirektoratet. Den åpner 1. november og vi inviterer foreldre til å svare. Undersøkelsen gir foreldre og foresatte mulighet til å gi sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Formålet med undersøkelsen er at barnehagene og barnehageeiere får informasjon som vi kan bruke til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Utdanningsdirektoratet publiserer noen av resultatene på http://www.barnehagefakta.no/
Vi har 5 planleggingsdager i løpet av et barnehageår. De blir brukt til utvikling, veiledning, planlegging, kursing, rydding og reorganisering av det fysiske rommet inne eller ute, samt evaluering.
Planleggingsdager 2024/2025:
15.august og 16. august 2024
27.november 2024
2.januar 2025
30.mai 2025
- Lukk porten når du kommer og når du drar. Ikke la barna åpne porten selv om de klarer det.
- Stopp bilen når dere kommer for sikkerheten til andre barn som kommer etter dere. Rygg bilen på plass for bedre oversikt når du skal dra.
- Dere utveksler nødvendig info med personalet som dere møter ved levering eller henting. Konfidensielle saker taes opp uten barn til stede, kan evt. avtale et lite møte i annet rom.
- Ta alltid kontakt med en ansatt når du leverer eller henter barnet ditt.
- Gi oss beskjed om det er andre som skal hente barnet.
- Benytt Visma til beskjeder om ikke barnet kommer til barnehagen og annen nødvendig informasjon.
- Rydd plassene til barna jevnlig og ta med nytt og tilstrekkelig med skift etter behov. Se over at barna har det de trenger i forhold til ulike værtyper og sesonger.
- Smør barna på solrike dager med høy solfaktor, og eventuelt kuldekrem på kalde dager.
Vi ønsker ikke at det er søtsaker eller kjeks i denne matboksen.
Vi spiser to smøremåltider hver dag og innimellom har vi havregrøt eller et varmmåltid.
Mat og frukt betales av dere foreldre med kr. 330,- pr. mnd.
Vi serverer melk, vann og grønsaker til alle måltider.
Ansatte spiser sammen med barna og betaler samme pris hver måned.
Vi ønsker at alle barna har en privat drikkeflaske tilgjengelig i barnehagen.
- Vi vil at barna skal lære å kle på og av seg selv etter hvert, og ønsker at foreldrene er med på denne øvelsen etter alder på barnet.
- Merk alt av privat utstyr, klær og fottøy barna har i barnehagen.
- sko/støvler/innesko eventuelt tøfler
- utedress tilpasset årstid/vær
- regnklær
- vognposer til de yngste
- ullklær
- sommerklær
- bytteklær
- Foreldre sender med vogn til de som skal sove.
- Myggnett og regntrekk er viktig.
- Ta med kos og smokk om barnet er vant til å ha det.
- Sovetiden registreres i Visma-appen.
Bursdagsbarnet er i hovedfokus denne dagen. Krone, sang, raketter, flagg, bilde og ballonger.
Vi ønsker ikke at barnet skal ha med leker hjemmefra. Er det gjenstander barnet trenger for trygghet, kan det selvfølgelig være med. Avtal med personalet på avdelingen.
Foreldre/foresatte må gi beskjed innen kl. 10.00 ved sykdom eller fravær hos barnet.
Barna skal ha fire uker ferie i løpet av barnehageåret. Tre uker av disse må tas sammenhengende i skolerutas sommerferie. Den fjerde uka kan deles opp i dager eller som hel uke.
Skolestarterne må ta ut alle sine ferieuker før 1. august det året de starter på skolen.
Vi viser ellers til kommunens vedtekter.
Søke, endre eller si opp barnehageplass
Du søker om barnehageplass via kommunens elektroniske søknadsskjema. Det gjelder om du søker for første gang, søker endring av plasstype eller søker overføring til annen barnehage.
Søknadsfrist
Du kan søke plass hele året, men 1. mars er søknadsfristen til hovedopptaket
Endre eller si opp plass
Dersom du har barnehageplass til ditt barn, men ønsker å søke om endringer eller si opp plassen kan du gjøre dette på barnehageportalen.
Søknadsskjema og mer informasjon - søk, endre eller si opp barnehageplass
Satser, betaling og opptak
Maksimalprisen for en barnehageplass fastsettes av Stortinget. Du betaler oppholdsbetaling i 11 mnd., juli er betalingsfri. Det gis søskenmoderasjon i tråd med kommunens vedtak og de enkelte private barnehagers vedtekter. Betaling for kost kommer i tillegg.
Gjeldene satser for foreldrebetaling i barnehage i 2025 kan du se under
Det gis søskenmoderasjon på 30% for 2. barn og 50% for 3. barn eller flere
Fra 1. august 2023 er det tredje barnet gratis.