Hva er et oversiktsdokument?

Kommunen skal ha skriftlig oversikt over helsetilstanden i befolkningen, samt de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne (Folkehelseloven, 2012). Oversikten skal identifisere utfordringer og ressurser i kommunen, og vurdere årsaksforhold og konsekvenser. Kommunen skal særlig være oppmerksom på trekk ved utviklingen som kan skape eller opprettholde sosiale ulikheter.

Oversiktsdokument skal utarbeides hvert fjerde år og det skal ligge til grunn for det langsiktige systematiske folkehelsearbeidet. Kommunens oversiktsdokument har to formål. Det ene er at det skal danne grunnlaget for beslutninger knyttet til langsiktig planlegging, som kommunens planstrategi. Det andre er at oversikten skal være grunnlag for beslutninger i det daglige arbeidet i forbindelse med blant annet prioritering og utforming av tiltak. God oversikt bidrar til et mer treffsikkert folkehelsearbeid, ved at de faktiske utfordringene legges til grunn for kommunens prioriteringer. Figuren under viser hvordan oversiktsdokumentet er koblet til kommunens plansystem.

Videre viser styringssirkelen hvordan oversikten kobles til planstrategien, og så videre til mål, tiltak og evaluering for så oppdatert oversikt. Kommunen skal også ha et løpende oversiktsarbeid hvor informasjon oppdateres fortløpende ettersom ny kunnskap blir bekjentgjort. Dette er for å kunne ta hensiktsmessige beslutninger tilpasset utfordringsbilde i det daglige folkehelsearbeidet.

Befolkningens helse påvirkes av en rekke ulike faktorer og dermed må oversikten ha et bredt spenn av statistikk for å kunne gi et helhetsbilde av helsetilstanden i kommunen. Oversikten skal bidra til folkehelselovens mål om en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse og utjevner sosiale helseforskjeller ved å definere utfordringer og ressurser i kommunen.

Hovedelementene i oversikten er:

·         Befolkningssammensetning

·         Oppvekst – og levekårsforhold

·         Fritid og nærmiljø

·         Skader og ulykker

·        Levevaner

·         Helsetilstand

God oversikt skal gjøre folkehelsearbeidet treffsikkert ved at det er de faktiske utfordringene som legges til grunn for folkehelsearbeidet.

Informasjon om oversikten

Oversiktsdokumentet inneholder statistikk, tabeller og informasjon. Dette er hentet fra blant annet:

·         Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT)

·         Folkehelseinstituttet

·         Ungdata

·         Trøndelag fylkeskommune

·         Statistisk sentralbyrå

·         Kommunen

Kildene er angitt under den enkelte graf.

Dokumentet er bygd opp med statistikk på ulike områder etter hvilken informasjon som har blitt ansett som relevant, samt hvilken informasjon som er tilgjengelig og relevant. Deretter er det gjort en vurdering av denne informasjonen i forhold til om dette er en utfordring eller ressurs for kommunen, og hva dette kan komme av og føre til. Ved vurdering av årsaker og konsekvenser er det tatt utgangspunkt i den kunnskap som eksisterer om hvilke bakenforliggende årsaker som kan ha ført til den situasjonen som foreligger. Dette er gjort etter anbefaling i merknader til folkehelseforskriften. I tillegg baseres vurderingene på lokale erfaringer, kunnskap om kommunen og sammenhenger fra kommunens ledelse.

Det kan ofte være flere årsaker til en gitt statistikk, derfor blir ofte vurderinger om årsaker tolkninger. Utfordringer med små kommuner kan være blant annet hensyn til personvern og lite datagrunnlag. Dette gir rom for at tilfeldige variasjoner kan gi store utslag. Ved sammenligning av datamateriell i denne oversikten må det tas høyde for at forskjeller kan skyldes tilfeldig variasjon.

Oversiktsdokumentet er utarbeidet i tråd med Helsedirektoratets veileder God oversikt – en forutsetning for god folkehelse (2013).