Formannskapet ble oppdatert på arbeidet innen helsesektoren

På formannskapets møte torsdag 29. november ga kommunedirektør Karl-Anton Swensen de folkevalgte en oppdatering på blant annet flyttingen fra FriskHus og oppstarten av prosjektet «Dreining fra institusjon til heldøgns omsorg.

Formannskapet fikk en oppdatering på tiltak innen helsesektoren på sitt møte 29. august.

Status på FriskHus, også kalt DPS-bygget på Kolvereid, er at alle de kommunalt ansatte har flyttet ut. I uke 34 flyttet helsestasjonen, fysio- og ergoterapitjenesten og mestringsenheten for rus og psykisk helse inn i helsehuset på Kolvereid. I forbindelse med flytting har målet vært å fortsatt samlokalisere ansatte. Det er de nå, med unntak av PPT som også var lokalisert på FriskHus.  PPT flyttet tidligere i år inn sammen med resten av administrasjonen for oppvekst og familie inn i kontorer på Rørvik samfunnshus. Det har gitt et sterkere faglig samarbeid for oppvekstsektoren.

De øvrige tjenestene er nå samlokalisert sammen med blant annet legetjenesten og andre funksjoner i helsehuset på Kolvereid

Før sommeren flyttet brukerkontoret og ressurskontoret innen helse og velferd inn i første etasje på Rådhuset på Kolvereid. De hadde tidligere tilhold der helsestasjonen, fysio- og ergoterapitjenesten og mestringsenheten har flyttet inn. Her er de samlokalisert sammen med administrasjonen innen helsesektoren i Nærøysund. Dette har vært en samling som har fått gode tilbakemeldinger fra de ansatte.

Før flyttingen fra FriskHus til helsehuset er det i sommer utført tilrettelegging av lokalene i helsehuset til den nye bruken. Mannskaper fra Teknisk i kommunen har blant annet malt, byttet en del vinduer og dører, samt gjort andre oppgraderinger. Det jobbes videre med følge opp bygget og tilpasse det dagens bruk.

Kommunedirektøren jobber samtidig med gjennomgang blant annet rundt leieforhold i DPS-bygget. Helse Nord-Trøndelag er leietager i deler av bygget og er fortsatt lokalisert her.

Det arbeidet som nå er gjort er i tråd med kommunestyrets vedtak fra desember 2023 som lyder som følger:

DPS bygg Kolvereid søkes frigitt og klargjøres for salg. Avhending fremmes som egen sak til formannskapet i forbindelse med omstrukturering i Helse og omsorg

• Kontorpersonalet flyttes til kommunehuset på Kolvereid, og helsepersonell flyttes til administrasjonsfløy helsehus/helsesenter på Kolvereid.
  • Kontorpersonale helsehus/helsesenter på Kolvereid, bla brukerkontor, flyttes til kommunehuset på Kolvereid.»

Dreining fra institusjon til heldøgns omsorg

Formannskapets medlemmer fikk dessuten informasjon om prosjektet «Dreining fra institusjon til heldøgns omsorg som ble startet opp i august.

Dette prosjektet er startet ned utgangspunkt i et enstemmig kommunestyrevedtak som lyder som følger

«Formannskap og kommunestyre stiller seg bak kommunedirektørens vurdering der det iverksettes et prosjekt for dreining av institusjonsplasser til heldøgns omsorg.

• Vurdering kjøkkenstruktur/organisering inngår i dette arbeidet.
  • Tildelingspraksis inngår i dette arbeidet
  • Kommunedirektør gis fullmakt til å anskaffe ekstern bistand til utredningsarbeidet, og som prosessdriver.
  • Kommunestyret er prosjekteier, noe som betyr at endelig sak/utredning skal legges frem for kommunestyret.
  • Formannskapet utpekes som styringsgruppe.
  • Kommunedirektøren rapporterer til styringsgruppen, og organiserer prosjektledelsen.
  • Formannskap og kommunestyre ser at en må forskyve utredning legetjeneste til dette prosjektet er avklart.
  • Formannskap og kommunestyre er innforstått med at vedtak som gjelder målbilde, jfr. kommunestyresak 5/2024, må ses i sammenheng med budsjettseminar og politiske føringer og vedtak.
  • Formannskapet ber om at det legges fram en prosjektplan på neste møte i styringsgruppen»

Prosjektet hadde sin Kick-off tirsdag 26. august.

Endringer i organisering

Det er noen endringer i organisasjonen innen helsesektoren. Blant annet har enhetsleder Miljøtjenesten sagt opp sin stilling, og har hatt sin siste ordinære arbeidsdag i Nærøysund. Enhetsleder for Rus og psykiatri ivaretar ledelse av miljøtjenesten fremover til en avklarer endelig organisering. Enhetsleder Rus og psykiatri og enhetsleder hjemmetjenesten vil i samarbeid se på mulige synergier og samhandling, herunder vedtakspraksis mellom disse tjenestene.

Som følge av at kjøkkensjefen på Kolvereid kjøkken har sluttet vil begge kjøkkenene i kommunen ledes av en felles kjøkkensjef.

Ledere blir ikke erstattet som følge av føringer i kommunestyrevedtak og innspill fra tillitsvalgte med ønske om å få ned antall ledere i kommunen. Kommunedirektøren erfarer at en ser nye muligheter til å øke samhandling ved å redusere antallet lederstillinger.