Noen resultater fra spørreundersøkelsen
•Over 75 % av bedriftene har i dag en bærekraftstrategi
•De fleste av bedriftene har det innpasset i sin ordinære strategi
•Enkelte av bedriftene har bærekraftstrategien som sin hovedstrategi
•Fokus på bærekraft er i stor grad viktig for bedriftene i Ytre Namdal
•Over halvparten rangerer sitt fokus på bærekraft stort eller svært stort
•Over 75 % mener at fokus på bærekraft vil prege bedriften i stor grad de neste 3 årene
•De fleste av bedriftene legger stor vekt på bærekraft når de velger leverandører og samarbeidspartnere
•De fleste av bedriftene er villige til å betale mer for tjenester og produkter som styrker bedriftens bærekraftprofil
•2 av 3 bedrifter svarer ja på at de er villige til å betale mer for bærekraftige løsninger
•Bedriftene mener i stor grad at de vil kunne hente økonomisk gevinst ved å ha fokus på bærekraft
•Nesten halvparten av bedriftene mener de vil hente gevinst i stor eller svært stor grad
•Flertallet mener bedriftens miljø- og klimaarbeid er strategisk viktig
•2 av 3 bedrifter rangerer dette som viktig i stor eller svært stor grad
•Over 75 % av bedriftene har gjennomført klima- og miljøtiltak de siste 3 årene
Som for eksempel:
•Bedre avfallshåndtering
•Redusert energiforbruk
•Reduserte klimagassutslipp
•Redusert avfall fra produksjonen
•Bruk av bærekraftige transportløsninger
•Utvikling og bruk av fornybar energi
•Strandrydding