Rutiner for arbeid i desinfeksjonsrom (skyllerom)

Målgruppe

Gjelder alle ansatte som skal utføre oppgaver på et desinfeksjonsrom.

Hensikt

Sikre at desinfeksjonsrom tilfredsstiller angitt krav og at ansatte følger rutiner ved arbeid i desinfeksjonsrom

Ansvar

Det er arbeidsgivers ansvar at utstyr/innredning er i samsvar med gjeldende regler for smittevern, slik at man unngår spredning av mikroorganismer.

Avdelingsleder har ansvar for at gjeldende krav, rutiner og prosedyrer er kjent for personalet, samt påse at prosedyren følges.

Det er den enkeltes ansvar å utføre arbeidsoppgavene på skyllerommet på en måte som forhindrer smittespredning.

Skyllerommet er avdelingens mest utsatte sted med hensyn til smittespredning. Her desinfiseres og rengjøres alt utstyr som har vært i kontakt med pasienter, her håndteres urin og avføring, her lagres avfall og skittentøy og her behandles rent og urent utstyr.

Det er viktig at rent og urent utstyr holdes godt adskilt.
 

Utstyr på skyllerom

  • Spyle- dekontaminator (bekkenspyler): Er laget for utslag av flytende avfall og vaskevann. Bør være konstruert på en måte som gjør den enkel å betjene, samtidig som kravene til temperatur og desinfeksjonstid oppfylles.
  • Stabling i maskinen: Det er viktig at maskinen ikke blir for full. Utstyret må legges i maskinen i forhold til dyser, og må ikke stables oppå hverandre.

Kvalitetskrav til skyllerommet

  • Håndvask og veggfast dispenser til hånddesinfeksjon skal finnes.
  • Håndvask bør være plassert nær døren til korridor.
  • Vanntappested for rengjøringsbøtter skal finnes.
  • Materialer til vegg, gulv og inventar skal være harde og glatte, da dette letter renholdet og gir mindre grobunn for mikrober.
  • Ren og uren side skal være tydelig merket.
  • Rommet skal være ryddig til enhver tid.
  • Benker må være i et materiale som er glatte og lette å rengjøre, og som tåler desinfeksjonsmidler. Rustfritt stål anbefales.
  • Skapdører og skuffer skal være lukket når de ikke er i bruk.
  • Desinfeksjonsmidler og sterke rengjøringsmidler skal oppbevares i låsbart skap/låst rom.
  • Vaskekummen bør være dyp for å unngå søl og sprut ved evt. rengjøring av utstyr.
  • Hyller må være i et materiale som lett kan rengjøres.
  • Avfallsstativ bør ha fotpedal for åpning av lokket.
  • Dører skal holdes lukket. Døren inn til skyllerommet bør fungere slik at man kan åpne den uten bruk av håndtak. Den bør også lukkes av seg selv.

Påkledning og håndhygiene

Ved urent arbeid og ved fare for søl skal beskyttelsesfrakk og hansker brukes.

Alltid hånddesinfeksjon eller håndvask:

  • før kontakt med rent utstyr
  • etter kontakt med urent utstyr
  • før og etter hanskebruk
  • før desinfeksjonsrommet forlates

Rent og urent

Det er et absolutt krav at rent og urent utstyr holdes godt atskilt. Dette oppnås ved at:

  • Brukt utstyr rengjøres og desinfiseres umiddelbart. Hvis dette ikke er mulig skal utstyret oppbevares tildekket på uren benk.
  • Minst mulig utstyr lagres på skyllerommet, da dette vanskeliggjør renholdet.
  • Oppbevaring av utstyr som skal brukes til stell/pleie av pasient skal ikke lagres på skyllerommet. Hvis det ikke finnes en annen løsning, må utstyret lagres i lukkede skap.
  • Sterilt utstyr må aldri lagres på skyllerommet, heller ikke i skap.
  • Rent og desinfisert utstyr skal settes direkte i skap for rent utstyr. Gjennomstikkskap til rent lager anbefales. Hvis dette ikke finnes, må utstyret settes på ren benk og tørkes så fort som mulig for å bringes til rent lager, evt. settes i lukket skap på skyllerommet (vått utstyr/vått tøy er grobunn for mikroorganismer).
  • Ren arbeidsbenk brukes kun til arbeid med rent utstyr.
  • Prøver av urin og avføring utføres på uren side.
  • Forurenset tøy som skal forvaskes i vaskemaskin på skyllerommet, må fraktes og oppbevares i lukkede poser inntil det legges i maskinen. Rengjorte tekstiler skal ikke henge eller ligge til tørk inne på skyllerommet.

Rengjøring av skyllerommet

  • Skyllerommet rengjøres etter at avdelingen for øvrig er rengjort.
  • Daglig våtmopping av gulv.
  • Ukentlig rengjøring av arbeidsbenk, vaskeservant, utslagsvask, blandebatteri, såpe- og spritdispensere og utvendige flater på dekontaminator.
  • Etter rengjøring tørkes arbeidsbenk over med desinfeksjonssprit 70 %.
  • I tillegg bør det utføres flekkdesinfeksjon ved søl av organisk materiale.

Månedlig rengjøring

  • Øvrig utrustning, skap, hyller og vegg bak arbeidsbenk.

Referanser