Rutiner for arbeid i desinfeksjonsrom (skyllerom)

Målgruppe

Gjelder alle ansatte som skal utføre arbeidsoppgaver i et skyllerom.

Hensikt

Sikre at ansatte følger ensartede retningslinjer og rutiner ved arbeid i skyllerom.

Ansvar

Arbeidsgivers har ansvar for at utstyr/innredning er i samsvar med gjeldende regler for smittevern.

Avdelingsleder har ansvar for at gjeldende krav, rutiner og prosedyrer er kjent for personalet, samt påse at prosedyren følges.

Det er den enkeltes ansvar å etterleve prosedyren.

Fremgangsmåte

Krav til skyllerom

  • Håndvask og veggdispensere til håndhygienefasiliteter.
    • Håndvask bør være plassert nær døren til korridor.
  • Materialer til vegg, gulv og inventar skal være hele, harde og glatte.
  • Dyp vaskekum inkl. benk, rustfritt stål anbefales.
  • Avfallsstativ bør ha fotpedal for åpning av lokk, eller være uten lokk.
  • Ren og uren side skal være tydelig merket.

  • Rommet skal være ryddig til enhver tid.

  • Oppbevaring skal være i skap eller skuffer.​
    • Kun oppbevaring av nødvendig utstyr.

  • Skapdører og skuffer skal være lukket når de ikke er i bruk.
  • Skap  for oppbevaring av kjemiske desinfeksjonsmidler, skapet skal være låsbart.
  • Dør skal holdes lukket og bør kunne åpnes og lukkes uten bruk av håndtak (fotpedal, sensor etc). 

Beskyttelsesutstyr

Ved risiko for sprut/søl benyttes beskyttelsesfrakk og hansker. Vurder bruk av øyebeskyttelse og munnbind i situasjoner med risiko for sprut.

Hånddesinfeksjon eller håndvask

  • Før kontakt med rent utstyr
  • Etter kontakt med urent utstyr
  • Etter hanskebruk
  • Før skyllerommet forlates

Ren og uren side

Rent og urent utstyr holdes atskilt. 

  • Brukt utstyr rengjøres og desinfiseres umiddelbart.
    • Hvis dette ikke er mulig skal utstyret oppbevares emballert på uren side (plastpose).
  • Desinfisert utstyr skal settes direkte i skap for rent utstyr. Gjennomstikkskap med tørkefunksjon anbefales.
    • Hvis dette ikke finnes, settes utstyret på ren side, tørkes med ren klut/håndkle som legges til vask etter bruk.  
    • Tørt utstyr settes umiddelbart i skap/skuff i rent lager/desinfeksjonsrom.
      • Vått utstyr må være tørt før det settes i skap uten tørkefunksjon.
  • Ren arbeidsbenk brukes kun til arbeid med rent utstyr.
  • Prøver av urin, avføring etc. håndteres på uren side.

Rengjøring av skyllerommet

  • Daglig rengjøring av arbeidsbenker, skapdører, dyp kum og utvendige flater på dekontaminatorer.
    • Arbeid fra rent mot urent.
  • Etter rengjøring desinfiseres arbeidsbenker og kum.
  • Gulv rengjøres etter renholdsplan.

Periodisk renhold (intervall bestemmes lokalt)

  • Skap, skuffer, hyller og øvrig utrustning skal være synlig rent
  • Vegger, inkl. vegg bak arbeidsbenk.

Referanser