Arbeidsantrekk og personlig hygiene

Målgruppe

Alle ansatte i institusjonen som pleier eller behandler pasienter, som håndterer matvarer, medisiner, rent og forurenset utstyr, tekstiler, avfall og utfører renhold.

Hensikt

Sikre at ansatte er kjent med de krav som stilles når det gjelder arbeidsantrekk og personlig hygiene for derved å beskytte pasienter og personale mot smitte.

Ansvar

Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at de ansatte har tilgang på rent og hensiktsmessig arbeidstøy.

Avdelingsleder har ansvar for at personalet har nødvendig kjennskap til kravene, og skal påse at kravene følges.

Det er den enkelte ansattes ansvar å overholde prosedyren.

Arbeidstøyet blir forurenset dels innenfra av bakterier fra personens hud, dels utenfra i løpet av dagens arbeid. Det kan være stor forurensning uten at det synes på tøyet. 

  • Det er kun tillatt å benytte institusjonens arbeidstøy som vaskes i godkjent vaskeri.
  • Arbeidstøy skal erstatte eget tøy på arbeidsplassen, og skal ikke benyttes andre steder enn på arbeidsplassen.
  • Arbeidstøy skiftes hver dag, og/eller ved synlig tilsøling. 
  • Arbeidstøy skal leveres til vask hver dag og ikke tas med hjem til vask.
  • Arbeidstøy skal vaskes på vaskeriet på Ytre Namdal Vekst.
  • Vaskeprosedyren skal kunne desinfisere tøyet.
  • Hidjab skal være tilgjengelig til de som trenger det, og den skal vaskes sammen med øvrig arbeidstøy. Ved bruk av hijab(skaut) skal den være ren og puttes inn under kittelen eller frakken.
  • Privat varme-/undertrøye kan benyttes og må være helt dekket av arbeidstøyets overdel. Det er ikke lov å bruke privat tøy som dekker huden fra albue til håndledd.
  • Personalet benytter egne sko som kun brukes på institusjonen. Det bør brukes sokker dersom ikke sko dekker hæl og tå.
  • Under stell av pasienter, ved andre oppgaver som involverer tett kontakt med pasienter, ved reiing av senger, ved urent arbeid i desinfeksjonsrom og lignende skal personalet benytte stellefrakk utenpå arbeidstøyet.
  • Ved kontakt med pasienter med smittsomme sykdommer skal arbeidstøyet beskyttes av smittefrakk.

Personlig hygiene

Alle som har direkte pasientkontakt eller som arbeider med biologisk materiale, håndterer mat, sterilt og/eller desinfisert utstyr, skal overholde regler for håndhygiene. Det er ikke anledning til å bruke ringer, armbånd og armbåndsur. Smykker og snorer rundt hals og synlig piercing er ikke tillatt.

  • Huden holdes ren og hel.
  • Rifter og sprekker på hender og underarmer skal dekkes med vann - og bakterietett plaster.
  • Negler skal være korte, rene og uten neglelakk.  Kunstige negler er ikke tillatt.
  • Hår og skjegg skal være rent, langt hår settes eller bindes opp.
  • Unngå bruk av parfyme og etterbarberingsvann når du er i direkte pasientkontakt.
  • Unngå å røyke i arbeidstøy - det er forbudt å røyke i kommunale bygg og områder