Til søkere av helse – og omsorgstjenester
Alle søknader blir behandlet individuelt, i henhold til lov og forskrift.
Saksgang
Din søknad på helse-og omsorgstjenestrer blir mottatt og behandlet av forvaltningskontoret i Nærøysund kommune. Du får svar på søknaden innen fire uker. Forvaltningskontoret skal sørge for at dine behov blir tilstrekkelig utredet, at din rettssikkerhet blir ivaretatt og at saksbehandlingen ivaretar dine personvernhensyn.
Når søknaden er ferdigbehandlet fattes det et skriftelig vedtak. Vedtaket beskriver hvilken tjeneste som tildeles, og begrunnelse for tildeling eller avslag.
Samtykke og taushetsplikt
Alle ansatte har taushetsplikt. Det er kun de personene som skal hjelpe deg, som får tilgang til de opplysningene de trenger for å kunne utføre sitt arbeid. Bare dersom du gir samtykke til det kan informasjon gis til andre.
Egenbetaling
Dersom det søkes om tjenester som kommunen krever betaling for, vil det bli innhentet nødvendige opplysninger om din/ og eventuelt din ektefelle, registrerte partner/samboers inntekt fra ligningskontoret og NAV.
Innsynsrett
Gjennom innsynsrett i din journal kan du følge med på om du har de tjenestene du trenger og beskrives i vedtaket. Du har rett til å få informasjon om hvilke opplysninger som blir lagret om deg.
Klagerett
Du kan klage på vedtaket. Fristen for å klage er tre uker etter at vedtaket er mottatt.
IPLOS
Noen av opplysningene som kommunen ber deg om, blir innhentet etter en egen standard og sendt til et lovbestemt helseregister (IPLOS). I registeret kan ingen kjenne igjen deg eller opplysningene om deg. Dette fordi verken fødselsnummer, navn eller adresse sendes ut av kommunen. Fødselsnummeret ditt er erstattet av et tilfeldig nummer. En del av de innhentede opplysningene vil bli brukt i statistikk, som blant annet danner grunnlag for videre planlegging av tjenestene. Ingen personer kan gjenkjennes i denne statistikken, fordi alle opplysninger som kan føre til gjenkjennelse er fjernet.